Tere!
Kirjutan suure murega oma isa pärast. Ta on 66-aastane pensionär. Kõrgelt haritud. Ta on pikaajalise sisehaiguse tõttu täielikult lössi vajunud. Ema kirjelduste järgi, ei tee ta päevad läbi midagi, viimased päevad on üldise tervise halvenemise tagajärjel täiesti lootusetuks muutunud. Ta tarvitab alkoholi, nutab, võtab ravimeid. Ütleb, et ta elu on nüüd läbi ja et tema enam ei parane. See pole aga tõsi, ta probleem pole nii suur, et see ravimatu oleks. Ma ise elan juba palju aastaid Rootis ja õpin praegu Kristianstadi Ülikoolis õeks. Kuulen ja loen vanemate, eriti isa jutust, kui sügavale depressiooni ta langenud on ja tahaks talle kellegi hea psühholoogi/psühhiaatri nime ja telefoninumbri ette torgata, et ta abi saaks. Kardan et ta oma seisundis lihtsalt ei hakka kellegiga ühendust võtma. Emale võib ta kergemini vastu vaielda, kui mulle. Esiteks olen ma kaugemal, teiseks on tal suur respekt mu kasvavate teadmiste vastu. Mul on aga siitpoolt merd raske õiget inimest teda aitama leida. Loodan, et saate mind kuidagiviisi aidata. Mu vanemad elavad Tallinnas, Haabersti linnaosas.
Paljude kevadiste tervitustega kirsiõites Lõuna-Rootsist,
Anna

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere, Anna!
Vanemaealiste psühhiaatria on meil üsna unarule jäänud. Tallinna Psühhiaatriahaiglas on vanemaealiste inimeste jaoks eraldi osakond ja selle osakonna juhataja on tore ja väga pädev arst. Seal on ka veel üks noorem arst, resident, kes nimelt spetsialiseerub niisuguste probleemide lahendamisele. Ta täiendab end lisaks ka perekonnapsühhoteraapia valdkonnas. Selle osakonna psühholoog on samuti väga pädev spetsialist kes on omandanud kognitiivse teraapia ja oskab seda hästi ka vanemaealiste inimestega rakendada. Muidugi hirmutab inimesi psühhiaatriahaigla nimetamine. Kahjuks ei ole sellele raviasutusele kuidagi võimalik vist muud nime leida. Kunagi Göteborgis kolleege külastades leidsin huvitava nime, mida võiks ka meil kasutada -- Vuxhuset (kui mu õigekiri nüüd päris viltu ei läinud) ehk Kasvamise maja/kodu. Seda kasutati küll ühe teist sorti koha jaoks aga eks põhimõtteliselt ole ju ka psühhiaatria haigal puhul tegemist kasvamise kohaga -- vaimses mõttes. Juba ammu ei tegelda seal ainult tablettide-süstide määramisega ja õde Racheti sarnaseid inimesi pole mina kogu oma töötamise ajal seal kohanud.
Nõnda siis kokkuvõtteks. Ma soovitan Teil pakkuda oma isale ravi Tallinna Psühhiaatria Haigla 9. osakonnas, kus ravitakse vanemaealiste inimeste probleeme.
Kirsid meil veel ei õitse, aga hakkab kevad meilegi tasapisi jõudma.
Palju jõudu,
HK