Tere
Olen üpris noor inimene, varajates kahekümnendates, aga juba probleemidega. Üks neist on järgmine:
Kui keegi tundmatu mind kõnetab, siis punastan, kohmetun ja ei saa sõnagi suust.
Kui sisenen ruumi ja satun seal juhuslikult tähelepanu keskpunkti, siis punastan, kohmetun.
Oma diplomtöö eelkaitsemise kukkusin läbi kuna ei suutnud olla tähelepanu keskpunktis (töö ise oli otse loomulikult laitmatu, aga vot see esinemine.....Ei suutnud mõtteid välja öelda). Ei tea mis viga. Omaarust olen küll tore ja asjalik noormees, kes võtab kõike huumoriga aga ikkagi midagi on ikka viltu.
Ei suuda olla tähelepanu keskpunktis isegi sõprade seltskonnas, kellega läbin viimased 10 aastat - ikka punane ja kohmakas. Ja diplomtöö kaitsmine ka tulekul...........
Mis teha? Aidake palun!

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Teil näib, ma kordan, näib, olevat üsna sageli esinev raskus, mida sageli peetakse lihtsalt isiksuse iseärasuseks: häbelikkuseks, kohmakuseks ja mida kõike veel. See on aga üks foobiate liike, mis esineb suurel hulgal inimestest: nimelt sotsiaalfoobia. See ei ole midagi hirmsat, kuigi selle nimetus kõlab kuidagi väga tõsiselt. Selle raskuse ületamiseks on mitmesuguseid viise. Näiteks toimub praegu üks ravimiuuring, kus üks ravimifirma katsetab oma ravimit selle probleemi leevendamiseks. Tallinnas on üheks arstiks, kes seda uuringut läbi viib dr. Saluveer. Te võiksite talle helistada ja aja kohtumiseks kokku leppida. Tema telefonid on 6974 560 ja mobiilinumber 051 01567. Kui Teile ka telefoniga võõra inimese poole pöördumine on raske, proovige meilida erikasaluveer@hot.ee, kuigi telefoni teel on võimalik kiiremini ja mugavamalt kokkuleppeid leida kui mitu päeva edasi tagasi meilida. Soovitan Teil seda võimalust proovida. ... Ei teagi kuidas jätkata. Psühholoogina olen kindlalt psühhoteraapia pooldaja, kuid haiglas töötava psühholoogina näen ka ravimite positiivset toimet paljude häirete ravis. Nii olengi sageli kahevahel, kas soovitada ravimite kasutamist või psühhoteraapiat. Ma usun pigem sellesse, et mõlemaid tuleb kasutada ja kui inimest aitab rohi siis tuleb rohtu võtta ja kui inimest aitab oma probleemidest rääkimine, siis tuleb rääkida. Paljudel puhkudel ei ole aga üks vahend hea küllalt, et püsivat efekti saavutada. Ja nii tuleb kasutada mõlemat. Näiteks Teie puhul ma kujutan ette, et Teil võiks esialgu olla võõra inimesega, olgu see või psühhoterapeut, raske rääkida. Kui aga ravimi võtmine leevendab esialgse pinge sellise situatsiooni ümber, siis saab hakata ka oma raskustest kõnelema ja leida üles sellise raskuse tekkimise alused ja need lahti rääkida. Selline mitme vahendi kasutamine annab reeglina siiski püsivama tulemuse kui ainult ühele viisile toetumine.
Tervitades,
Harri Küünarpuu