tere,
Soovin teada saada kuidas aidata lähedast inimest (meesterahvas, üle 55 aasta vana), kel on hasartmängusõltuvus, depressioon, ravimi (unerohu-rahustite)sõltuvus, buliimia (ning lisaks kõigele sellele on ta südamehaige ning kannatab kõrgvererõhutõve käes - nende kahe tõve suhtes toimub ravi, mis aga kindlasti on vähem efektiivsem eelpool mainitud sõltuvuste tõttu)See probleem on alguse saanud vähemalt oma 5-6 aastat tagasi. Kuni selle ajani töötas ta juhtivatel kohtadel ja tegi äri, seega oli tal olmas nn väljund, mille kaudu end aktiivselt teostada. Erinevatel põhjustel aga läks kehvasti nii äri kui ka töökohaga ning ta oli sunnitud minema kehvema palga ja positsiooniga tööle. Samal ajal oli ka tõsiseid probleeme südamega (operatsioon). Operatsioonijärgselt võttis ta kaalus juurde, see jälle omakorda halvendas tervist. Suutmata tervislikult süüa; oksendas ta peale igat söömaaega. Samal ajal võttis ta ka operatsiooni järgselt rahusteid ning unerohta ning ka nendest on kujunenud sõltuvus.Sel ajal hakkas ta ka järjest enam käima mängimas. Esialgu ei paistnud see välja s.t. väliselt suutis ta jääda endiseks. Aga mida aeg edasi, seda rohkem hakkasid ilmnema igasugused muutused - esialgu vaid pisiasjades - enam ta ei raatsinud raha raisata, et koos perega välja minna või endale uusi riideid osta; pidevalt toimus mingil ettekäändel raha raiskamine - ebanormaalselt tihedalt hakkas ta saama parkimistrahve; kaotas justkui pool kogenemata suuri rahatähti (et kukkus tasust koostaskurätikuga välja). Mitu korda on ta lubanud mängimise järgi jätta aga kohe varsti samale rajale tagasi pöördunud. Praeguseks on situatsioon kujunenud selliseks, et tal on väga suured võlad, tervis on läinud järjest halvemaks - lisaks ka mälu halvenemine - pidev unustamine ning hajameelsus ümbritseva suhtes. Samuti on sellest tekkinud peresisesed pinged (siiski on pere jäänud hoolivaks-armastavaks). Seoses võlgade ja mängimistega, toimus tõsine jutuajamine, mille käigus ta ütles, et ta saab aru, et tal on abi vaja jne aga ta ei suuda minna mööda kasiinost, ilma seal kogu oma olmasolevat raha ära kulutada. Ta näeb kõrvalt kuidas ta alla käib aga ta on võimetu ning tal polegi tahtmist - kuna enam tal ei ole väljundit ega positsiooni jne. Ise ta ütleb, et mängimine olevat ainuke elu mõte ja väljund, mis tal on jäänud jne..jne ning nagunii sureb ta varsti ära, kuna on haige.
Seega minu küsimus oleks: kas saab midagi teha; mis annaks tagasi mingigi motivatsiooni ja tahte elamiseks; ning kas on lootust, et sellest probleemist saab välja tulla. Kuidas peaksid lähedased teda aitama.

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Probleemid, mida te kirjeldasite on nii Teie kui ka Teie lähedase inimese kontrolli alt kahjuks väljas. Ma ei usu, et ilma psühhiaatrilise ravita siin midagi teha saab. Abi võiks olla sellest, kui suudaksite teda veenda, et ta peab pöörduma psühhiaatri poole ning vajab nii ravimeid kui pikaajalist psühhoteraapiat. Kui ravi juba käib, saab mõelda selle üle, kuidas talle toeks olla ja mida perekond saaks omalt poolt teha. Enne ravile pöördumist uurige hoolikalt, kellel on selliste häirete ravimise kogemusi. Tartus soovitan dr. Anu Järve.