Tere! Milliste stressi ilmingutega peaks pöörduma spetsialisti poole? Mida ikka teha, kui kõik tundub olevat nii paha, kõik koguaeg nõuavad sinult ja imevad sind justkui tühjaks ja kui üritad puhata, kasvõi sõbrannaga välja minna, siis tunned ise ka, nagu oleksid milleski süüdi?
Tänan!

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Sellise Teie kirjeldatud seisundiga peab kindlasti juba pöörduma spetsialisti poole. Selleks võiks olla nii psühhiaater kui ka kogenud psühholoog, kes oskab Teid vajaduse korral ka psühhiaatri konsultatsioonile soovitada.
Stressi ilminguid on igasuguseid. Mõni saab väga tugeva stressiga toime, mõnele mõjub psüühhiliselt laastavalt juba väiksemgi stressor.
Arvatavasti on kindlaimad tunnused une häirumine (liigne unisus või liiga vähe magamine), söögiisu muutused (isu tunduv vähenemine või vastupidi ülemäära suur söögiisu), meeleolude kiire vaheldumine (kord lõbus, sealtssamast juskui nagu põhjusetult kurb või koguni masendunud), pikemaajaline kurvameelne, masendunud meeleolu, tüdimus asjadest, tegevustest, mis Teile varem rõõmu tegid ja huvi pakkusid või inimestest kellega Teil varem oli huvitav ja lõbus või muidu niisama hea koos olla, muutused ümbritseva olustiku või sündmuste tajumises või hindamises (miski, mis varem oli tavapärane, tundub kas imelik, ähvardav, ohtlik, ärevusttekitav jne). Kindlasti ei ole see loetelu ammendav ega lõplik. Igal juhul, kui Te märkate enda juures mingeid tugevaid muutusi või Teie lähedased näevad midagi muret tekitavat, mida nad Teie puhul varem pole tähele pannud, siis tasuks kindlasti mõne psüühikaga tegeleva spetsialistiga vähemasti nõu pidada. Ka siin kehtib põhimõte, et parem karta kui kahetseda või oli see hoopis nii, et parem hoida kui oiata. Kas pole?
Tervitades,
Harri Küünarpuu