Tere, ehk oskate mõne juhtlõnga anda.
Varateismeline poiss teelahkmel. On hakanud külastama oma alkohoolikutest vanemaid, kellelt aastaid tagasi vanemlikud õigused tema suhtes on ära võetud. Kui "kadunud poeg" välja ilmus hakati muidugi heldelt alkoholi ja suitsuga kostitama, näidates niiviisi hoolisust üles. Poisile selline vaba elu meeldiks, keegi ei kontrolli, koolis käia ei oleks vaja. Kipub ikka ja jälle sinna, veri on paksem kui vesi. Kuna tal ei ole peaaegu kunagi õiget eeskuju olnud, on ta väga mõjutatav. Korraliku elu perioodil jätab paugupealt suitsetamise, on musternoormees. Heatujuline, töökas, viisakas, abivalmis. Kui satub mõne negatiivse kangelase mõjupiirkonda, võtab täielikult tema käitumismaneeri omaks. Nii ta valib juba aastaid endale nö lapsevanemaid. Vahel korralikke, vahel mittekorralikke. Head perioodid vahelduvad halbadega. Nüüd paistab, et tahab jälle nö perioodi vahetada oma pärisvanemate kasuks. Mis vanuseks kasvab talle endale selgroog? Poiss praegu 14 a, karta on, et see pööre võib olla jääv. Kuidas teda mõjutada? Olen ise psühholoogia II kursuse üliõpilane, nii, et võite soovitada ka sellealast kirjandust. Kindlasti on aga palve, et ütleksite ka oma arvamuse selles asjas. Aitäh.

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Noorukieas toimuvad tavaliselt üsna intensiivsed identiteediotsingud. Noored inimesed harjutavad ja püüavad elada läbi erisuguseid asju, enesele nagu ülikondi selga passides erisuguseid identiteete (või vähemasti variatsioone). Küllap nad uurivad ka ümbruskonna reakstioone nende erinevatele identiteetidele ja oma suutlikust ümbruskonna suhtumisega toime tulla. Või ka seda, kuidas see või teine proovitav identiteet (või selle variatsioon) sobitub tema ümbruskonda (elukeskkonda). Seetõttu võime tihti näha noorukite erisugust käitumist ja mõnigi kord ootamatuid muutusi käitumises. Kahtlemata on nende oluliste noorukit ümbritsevate inimeste käsitlus sellest käitumisest noorukile tähtis, et mõista, kas see olemise viis, mida ta hetkel proovib, sobitub tema elukeskkonda või mitte. Kindlasti ei ole kasuks oluliste inimeste järsult ja sallimatult ning üldistusi tegev eitav suhtumine. Noorukid kalduvad asju võtma must-valgelt ja vastanduma ning väga järsu kriitika ajel ehk trotslikult just laidetavat tegemagi. Seepärast on oluline mingil viisil mõistev käitumine mingite asjade suhtes. Mis ei tähenda seda, et ei peaks kindlalt keelama sobimatut käitumist või lausa talle endale kahjulikku käitumist. Kuid seejuures peab noorukile selge olema see, et laidetakse mingit käitumist ja konkreetset aspekti selles mitte teda ennast.
Kirjanduse suhtes küsige oma arengupsühholoogia õppejõududelt või otsige netist või raamatukogust.
HK