Tere!
Olen elanud oma mehega koos 4 aastat. Käime mõlemad tööl, mis võimaldab üsna lahedalt igapäevast elu elada. Viimasel ajal on aga mees teinud mulle etteheiteid, et kulutan liiga palju ja et ma peaksin kokkuhoidlikumalt majandama. Vastasin talle selle peale, et ma võiks ju küll kokkuhoidlikum olla, kuid meil pole selleks vajadust. Seepeale ütles tema, et talle ei meeldi, et mina üldse tööl käin ja et talle meeldiks, et ma jääks koduseks. Ma pole mingi karjäärinaine, kellel töö on elus kõige tähtsam, kuid koduseks jääda ei taha ma ka mingil juhul. Olin tema ettepanekut kuuldes tõelises hämmingus. Palusin tal selgitada, mis teda minu töölkäimise juures häirib. Ta ei osanud selle peale midagi eriti öelda, ütles lihtsalt, et "see oleks ju nii kena" (kui ma koju jääksin). Olen püüdnud ise seda olukorda analüüsida. Mees on mul üsna laia silmaringiga ja üldiselt arusaaja inimene, armukadedust ma ka ei usu. Kas teda mõjutavad tõesti sõbrad? Nimelt on meie tutvusringkonnas palju paare, kus naine on kodune. Kas see on mingi kaasaja trend, et "õige" naine on kodus. Ma tean, et nendes peredes elatakse väga tagasihoidlkult ja et sageli ei ole neil midagi süüa, külla minnes võtame nende jaoks midagi kaasa. Ma ei saa aru, miks minu mees ka meile sellist elu soovib. Olen ka seda tähele pannud, et kõneallolevad kodused prouad minu peale veidi viltu vaatavad. Olen seda seostanud kadedusega ja mitte eriti tõsiselt võtnud;ka ei ole ma pööranud tähelepanu repliikidele, et töötav naine on Nõukogudeaja igand või Lääne feminismi tööriist. Mul on tõsiselt kahju, et mu mees mind ei mõista. Ta pole küll teinud mulle etteheiteid kurjas stiilis ega kategooriliselt nõudnud töölt ära tulekut, pigem on temas mingi nukrus. Mul jääb ju küllalt aega kodu eest hoolitsemiseks ja koos olemiseks sageli olen just mina see, kes üksinda kodus ootab, kuna tema oma töödega ühele poole saab. Kuidas peaksin käituma, et mees mind mõistaks? Armastan teda väga ja ei soovi, et sellest suuremat tüli tuleks. Kardan, et asi võib viia lahkuminekuni, ma ei soovi seda.
Ette tänades K.K

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tervist, KK!
Te olete arutledes ehk jõudnud tõesti seletuseni, miks Teie mees soovib Teie koduseks jäämist. Tundub tõesti, et tänapäeva Eestis oleks nagu mingi uhkuse asi, kui mehe naine on kodune. See justkui ütleks midagi mehe tubliduse kohta, et näe, teenib nii hästi, et tema naine ei pea tööl käima. Koduse proua elu on sageli igav ja suhteliselt üksluine. Sestap ka need Teie tuttavate prouade kadestavad pilgud Teie suunas. Ja Te olete tüki maad iseseisvam ja toimetulevam kui kodused prouad. (Äkki on Teie mees hakanud pelgama Teie liigset iseseisvust ja soovib Teid enam endast sõltuma panna Teid koju sundides?). Aga nii nagu paljudes muudes asjades, on Eesti elu ka selles aspektis väga kolkaliku hoiakuga. Laias maailmas on juba ammu moeks sõltumatute partnerite kooselu, kus mõlemad partnerid osalevad võrdselt perekonnaelu igas tahus, ka majanduslikus kindlustamises. Ja see on naiste algatatud suundumus, mis on igal pool (välja arvatud Eesti ja muud siirderiigid vist) üldiseks tendetsiks saanud. Mehe auks ei ole enam kodus istuv naine vaid edukas ja omal elualal tubli inimene. Muidugi siis vastavalt jagatakse ka koduseid koormusi. Kodus oleva naise meest ei peeta tubliks vaid pigem kahtlustataks igal pool mujal shovinistlikus suhtumises naistesse ja oma kaasa väärkohtlemises või arvataks naist haigeks või vigaseks.
Ma arvan, et ka meil oleks ka selles asjas vaja kaasaegasemaks muutuda ja loobuda oma siirderiiklikust kolklusest naiste töölkäimisesse.
HK