Viimasel ajal mu 4 aastane poeg lihtsalt hirmutab mind oma kurjuse ja tigedusega. Püüame abikaasaga alati headuse abil kõigile probleemidele lahenduse leida. Vägivalda ei tarvita kunagi. Ka oma last oleme püüdnud juhendada ja õpetada rääkimisega ja näidete toomisega.
Laps ei näi enam kuulavat, mida me räägime. Igat keeldu ta eirab ja tavaliselt vihastab keelamise peale tahtes midagi lüüa. On löönud ka mind.
Tavaline näide - keelan tal rõdu äärel kõõlumast põhjendusega, võid alla kukkuda ja haiget saada, ta jätkab tegevust. Keelan veelkord. Siis tabab teda järjekordne vihahoog ja ta lõhub ettejuhtuva mänguasja või prõmmib uksega.
Pani isa ukse taha lukku ja ei kavatsenud seda lahti teha. Mingit vastust sellele ei andnud. Lasteaias ei luba enda kätte võetud mänguasjadega teistel mängida ja jõuga kisub teiste asjad endale. On kaotanud pea kõik sõbrad ja mängib enim omaette.
Põhjust sellele ma leida ei oska. Kodus on abikaasaga suhted väga head. Ja ka laps ise oli varem sõbralik ja lahke. Kuidas saaks teda aidata? Mis võiks sellise käitumise põhjustada?
Ausalt öeldes, tunnen vahel, et mu laps on täiesti ära vahetatud. Ta on nagu tige nukitsamees, kes heast sõnast ja lahkusest ei hooli.

Arst vastas:
dr Irene Kalvet
Irene Kalveti Konsultatsioonid OÜ
Tere!
Kirjast ei selgu kui kaua Teie poeg on lasteaias käinud. Selles eas on kõrge aktiivsus normaalne ja ka soov ise teha ja otsustada. Näide, mida kirjas toote võib tähendada seda, et ta ei suuda kohe endale meeldivat tegevust lõpetada. Keelule ja seletusele tuleks tema puhul kasutada lisaks uuele tegevusele juhtimist. Püüdke vältida vihapurskeid nii. Selles vanuses õpib ta koostööd, jagamist. Reegleid õpitakse ka ja õpitakse end suunama ja teistele järgnema. Need on lapsele keerulised ülesanded ja tihti on vaja vanematel suurt kannatust, et aidata nendega toime tulla. Küllap Teie laps on üks aktiivne ja end maksma panev väikemees.
Kirjast ei selgu, kas tal on õde või vend ka. Või on juhtunud mingi muutus lasteaias. Kui poiss läks nüüd septembris (uuesti) lasteaeda, siis võtab kohanemine ja uude elurütmi minek aega.
Jõudu ja edu soovides!
Irene.