Tere lp dr Küünarpuu,
Olen 20 aastane neiu, kes on ennast igasuguste- kõikvõimalike haiguste kartuse pärast tõsiselt haigeks mõelnudki. AAsta tagasi diagnoositi mul krooniline ureaplasmoos, streptokokid kurgus. Tundsin aasta aega palavikku 37,3. Kurgumandlid lõigati ära, ureaplasmoos ei tee enam valu ja tohutu enesetööga on ka palavik kadunud 36,9 (kuigi see on siiski kõrge kehatemperatuur). Kõige halvemine nii füüsiliselt kui ka vaimselt tunnen kella10.00- 17.00. Õhtul kui elukaaslane koju tuleb, läheb paremaks. samuti oleme püüdnud oma mehega juba 2 a. last saada, kuid ma ei rasestu. Günekoloogiliselt on mul kõik korras peale ureaplasmoosi, kuigi munajuhad olid lahti. Ka mees on terve.
Esitan Teile nüüd konkreetsed küsimused:
1. Kas on võimalik oma tervise pärast nii muretseda, et sul tekibki reaalne palavik, kuigi muidu oled terve?
2. Kas mingit haigust kartes tekivad selle haiguse sümptomid?
3. Kas stressist tulevad juuksed lahti?
4. Mida ma pean edasi tegema, kelle poole abi saamiseks pöörduma?
Teid ette tänades, Kairi

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Kahjuks ei ole ma arst vaid kõigest psühholoog ja seetõttu on mul mõneti raske vastata kehalist tervist puudutavatele küsimustele. Kuigi mõned küsimused Teie kirja lõpus on sellised, millele ma arva end võivat vastata.
!. Jah, on küll. Inimese mõtlemine on nii võimas, et inimene võib endale külge mõelda mida tahes. Näiteks on fanaatilistel usklikel usulise vaimustuse jõul võimalik endale külge mõelda veritsevad haavad sinna, kus Jeesusel need olid ristilööduna. Mis siis veel lihtsast palavikust rääkida. Inimesed mõtlevad end tihti haigeks aga ka terveks.
2. Mingit haigust kartes võib kujutleda tavapäraseid kehas toimuvaid asju mingi haiguse sümptoomideks. Näiteks kui füüsilise pingutusega hakkab süda kiiremini lööma, siis võib juhtuda, et seda võib mõelda südamehaiguse sümptoomiks. Inimese keha ei tööta nagu kellavärk. Ikka tuleb ette mingeid tavapärastest parameetritest kõrvalekaldumisi. Enamasti neid kas ei panda tähele või ei osutata neile mingit olulist tähelepanu. Muide, sageli ei pöörata tähelepanu ka päris suurtele keha toimimise kõrvalekalletele ja ei minda arsti juurde. Ka psüühika kõrvalekalletele ei pöörata tähelepanu. Seetõttu satutaksegi arsti juurde liiga hilja. Teised jälle pööravad liialdatud tähelepanu igale väiksemalegi asjale.
3. Võib küll juhtuda.
4. Minge igaks juhuks ka psühhiaatri vastuvõtule. Igaks juhuks.
HK