Abikaasa 62 a. mees.Mina mitu aastat noorem.30 aastat polnud meil armukadedusega probleeme.Nüüd äkki ära pööranud.Kolm aastat tagasi algasid temal minu suhtes suured kahtlused.Alkoholi probleemid on tal juba 10 aasta ringis.Lausa pressib mult välja ülestunnistusi,kellega ma maganud olen. siis saaks tema rahu,tema annaks mulle andeks ja kõik saaks korda.Ainult tunnistagu mina!Mida?Olen talle tõotanud laste nimel ja Piibli peal,et ma pole kunagi abielu rikkunud.Kogu meie kooselu jooksul on ikka tema seksi rohkem tahtnud,kui mina.Ka praegu veel.Mind see ei huvitagi enam.Kaine peaga on vait või ütleb,et usub,aga järgmise joomahhooga algab kõik jälle otsast peale.Seeon meie eas lausa naeruväärne jabur lugu.Häbi on.Algul ajas see mind naerma,siis nutma,nüüd ei tea enam mida teha.On ikka toimunud väga hulle stseene nii kodus,tööl kui puhkehetkel.Kas see on meeste üleminekuea probleem ja kas on lootust,et see möödub?Kuidas saaksin tõestada,et ma pole süüdi?Kas peaksin valet tunnistama?Kuidas saaksin ta paika panna?Nõustaja juurde tema ei tule,tema on õige mees.

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Kas te olete 30 aastat koos elanud? Uskumatu! Mulle tundub see uskumatu! Igatahes on see üsnagi harukordne. Võibolla mitte. Aga oma töös näen ma inimesi, kes nii kaua ei suuda vastu pidada ja mulle tundub see lausa uskumatu. Aga võibolla ka Teie mehele? Võibolla ka Teie mehele tundub see olevat uskumatu, et te olete kolmkümmend aastat koos elanud ja Teil pole olnud ühtki abieluvälist suhet. Mulle tundub, et mida edasi, seda raskem on tal uskuda, et see nii on. Vaadake, millest kõik need lehed ja seltskonna-ajakirjad kirjutavad. Kõigil on üsna laialt igasuguseid kõrvalsuhteid ja seda ei peidetagi enam ega selle pärast isegi ei häbeneta enam. Lausa vastupidi. Oma abieluväliseid suhteid lausa reklaamitakse ja käiakse igasugustel seltskondlikel üritustel koos oma "tüdruk-" või "poiss-sõpradega" (oh mis kena eufemism armukese kohta!) ega hoolita enam ei omaenda ega kellegi teise tunnetest. See paneb ka kõige tasakaalukamate meeste mõtted tööle ja sunnib kõiges kahtlustama ka omaenda kallist küljeluud. Sest miski ei näi kindel olevat ja lausa uskumatuna näib see, et keegi võiks veel vanamoelisest truudusest kinni pidada. Lausa uskumatu! Ehk suudab Teie mees veel kainena oma uskumist säilitada, aga küllap toob purjusolek esile kogu selle ebakindluse ja määramatuse, mis temas on ja sunnib Teile selliseid õigustamatuid süüdistusi esitama. Aeg on selline, mis teeb kõik inimesed miskitpidi ebakindlaks: vanad normid enam ei kehti ja uusi ei ole veel. Vanad väärtused näivad olevat üle parda heidetud ja millelegi ei ole enam toetuda. Kui jalgealune kõigub, siis ei ta keegi, kuidas olla või elada, et ennast kindlana tunda või mida uskuda või mida mitte uskuda. See sunnib kõiges ja kõigis kahtlema ja kõigist ja kõigest ainult ohtu nägema.
Ma ei tea, kuidas teda paika panna. Ja kas on vaja paika panna. Või kas saab teda paika panna. Kas üldse kedagi saab paika panna. Ma ei tea ka, kuidas ta võiks üles leida need olulised elu juhtjooned, mis tal aitaksid iseennast paika panna. Kui Teie aitaksite tal üles leida need olulised teie ühise elu põhilised väärtused, mida te mõlemad olete järginud ja järgite, siis ehk saab ta ise ennnast paika panna. Iseennast saab paika panna, teist ei saa. Ja iseennast saab paika panna, kui on olemas olulised elu juhtjooned, mille järgi oma paigasolekut hinnata.
HK