Tere!
Minul selline mure, et suhted mehega on väga paigast ära. Õigem oleks öelda, et igasugune suhtlemine on minimaalne. Iga minu poolt alustatud teemadering lõpeb peaga vastu seina jooksmisega. Meie läbisaamine on halb, olen püüdnud seda parandada, kuid tulutult. Tavaliselt soovitatakse partneriga vestelda, omavahel arutades asju paika saada. Minu teinepool keeldub aga igasugustest sellistest probleemiarutlustest. Olen siis püüdnud teda vastavasisulisi artikleid lugema panna või raamatuid psühholoogiateemadel, kuid neid keeldub ta lugemast eriti ägedalt. Tema peamine argument on, et kogu see psühholoogiavärk on jama ja et inimene peab ise kõigega hakkama saama. Ometi ei saa me sugugi hakkama. Probleemid aina kuhjuvad, kuid neid pole võimalik lahendada, kui ainult üks pool vaeva näeb. Võiks ju nüüd arvata, et probleemid on ehk ainult minul, aga ei, ka tema on tunnistanud nende olemasolu, keeldub ainult midagi muutmast. Peale pressida enam ei saa, kuid mida teha. Kõige lihtsam oleks asi ära lõpetada, aga peale 16 kooselatud aastat nagu ei raatsi, mul on ka veel tundeid tema vastu. Palu andke nõu, kuidas sellisele kinnisele ja jäärapäisele inimesel läheneda?
Tänan ette!

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Teil on õigus -- suhete parandamiseks peavad mõlemad partnerid jõupingutusi tegema. Hea meel on lugeda, et ka Teie mees on tunnistanud probleemide olemasolu. See on esimene samm selleks, et midagi ette võtta. Võibolla peaks ta saama natuke aega, et harjuda mõttega muutuse vajaduste kohta. Teate, nii raske on ju mõelda, et peab midagi muutma. praegu toimuv on harjumuspärane ja tuttavlik, aga mis siis juhtub, kui midagi muuta? Kas see ei too kaasa omakorda uusi probleeme, uusi, mõistate, millega ei oska midagi peale hakata! Sellepärast ehk inimesed hoiavadki kinni vanast, ehkki see vana on halb aga siiski tuttav. Uus on alati tundmatu. Teine asi veel see, et seda muutust sunnib tegema keegi lähedane -- oma naine. Mida see võib öelda sellele mehele, keda sunnitakse muutuma. Ehk seda, et ta seni oli halb ja nüüd peab paremaks saama? Aga ma usun, et igaühel oleks seda raske tunnistada, et ta 16 aastat on olnud halb ja peab hakkama midagi muutma, et paremaks saada. Pealegi kellegi nõudmisel.
Võtke natuke tempot maha ja las ta mõtleb natuke selle asja üle ja harjub sellega, et midagi on vaja muuta. Ja siis otsige keegi, keegi võõras -- näites mõni psühhoterapeut -- kellega asjad läbi arutada. Äkki kõrvalise isiku pilk ja sõna võivad enam aidata kui oma inimese tungiv palve. Nii juhtub tihti.
Harri Küünarpuu