Mul on 8 aastane poeg. Ta on kuskil (ilmselt sõbra pool) vaadanud mingeid pornofilme ning (ilmselt) seoses sellega on tal tärganud (minu arvates) liiga haiglane huvi seksi vastu. See, kuidas lapsed tulevad, sai talle viisakalt ära seletatud (tuli küll välja, et keegi oli juba minust ette jõudnud). Hoopis tõsisem probleem on aga see, et ta pidevalt räägib kõigest sellest, mis seondub sõnaga "seks". Peale selle meeldib talle pidevalt toas alasti ringi käia (loomulikult me kutsume teda korrale) ning end näidata. Mind üritab ta igal võimalusel piiluda, et kas ma äkki ei riietu. Samuti räägib ta raudse järjekindlusega, kui ilus mina olen ja kui ilusad jalad ja rinnad (!) mul on. Selline asi nagu temaga koos vannis või saunas käimine lõppes meil paar aastat tagasi ära. Iseenesest on muidugi meeldiv olla oma lapsele ilus ema aga kui kõik need asjad kokko panna, siis mulle ja ka teistele meie pereliikmetele (isa ja vanaema) tundub see kuidagi imelik. Lisaks teatas ta mullu, et ma ei pea end varjama, kuna ta niikuinii teadvat kõiki "naiste kehaosi". Teravamatest näidetest võiks veel nimetada seda, kui ta teatas, et ta tahaks, et ma oleks narkoosis ja siis ta saaks minuga teha kõike, mis ta "tahab"?! Veel mõni aeg tagasi oli isegi naljakas nii väikse lapse suust selliseid asju kuulda aga mida aeg edasi, seda nohkem selline asi häirib. Abikaasa ütleb, et ilmselt näeb laps minus mingit naise ideaali jne. Kas selline asi võib olla?
Ise olen pärit sellisest perest, kus seks oli täiesti tabuteema ja sellepärast tundubki, et nüüd on seda teemat kuidagi liiga palju. Kas ma olen ise midagi tema kasvatamisel valesti teinud? Kas peaksin temaga pöörduma pikemaks vestluseks psühholoogi poole? Kuidas peaksin käituma? Õpin kõrvalainena ülikoolis ka ise psühholoogiat aga selliste "näideteni" me veel jõudnud pole või on tõesti tegemist erandina. Tänan ette väiksemagi abi eest!
Murelik ema

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Ühtepidi olete Te keerulises olukorras ja teistpidi on Teil lihtsam kui mõnel teisel vanemal.
Teatavas eas tärkab nii poistel kui tüdrukutel huvi seksuaalsete teemade vastu. Mõnel varem, mõnel hiljem. Ja seda huvi rahuldataksegi nii, nagu Teie poeg seda tegi: vaadatakse koos sõpradega mingeid seksuaalsusest avalikult kõnelevaid asju (viisakalt öeldes, ehk siis lihtsalt pornotooteid, olgu siis filmid või ajakirjad). Tänapäeval (võrreldes Teie kasvamise ajaga) on sedasorti kraami kõvasti rohkem liikvel. Mõnes mõttes on see ju miskitpidi kasulik, ei teki teatud sorti mingite teemade allasurumist (nagu Te väidate oma perekonna kohta) ja pinget selle "delikaatse" teema ümber jääb vähemaks ja ehk ka tekib ka probleeme tänu sellele vähem. Teisalt võib see tekitada probleeme, kus kõik sugudevahelised suhted taandatakse vaid seksuaalsusele.
Teil on mõnes mõttes vedanud sellega, et Teie poeg Teiega neist asjust nii avameelselt kõneleb. Paljud ju häbenevad oma vanematega neist asjust kõnelda ja rahuldavad oma huvisid salamisi ja häbenedes ning seetõttu mõnesugust süümepiinagi ehk tundes. Mis jällegi tekitab teatud probleeme lapse teismelise ikka jõudmisel.
Ma usun, et isal on ehk üht-teist pojaga kõnelda neil teemadel, mis võiksid kasulikuks osutuda. Te teete kindlasti õigesti, et püüate seda käitumist teatud raamidesse seada ja rahulikult ilma mingi ülemäärase ärevuseta tema pärimistele vastata.
Kasulik oleks kindlasti mõne psühholoogiga, eriti lastepsühholoogiga, nõu pidada.
Rahulikke Jõule soovides,
Harri Küünarpuu