Tere!
Me partneriga rääkisime. Selgus, et mõlemad tunnevad, et on raamistikus, s.t oleme kumbki ise seadnud endale raamid, mille mõte on: "sina ei tohi ühtegi teist vastassugupoole isendit vaadata". Me väldime enda vastassugupoolega suhtlemist, eriti, kui oleme koos. Niisiis - tema väldib naisi, mina mehi. Aga miks see on probleem? Raamides ei tunne inimene ennast vabalt. Kui ise oleme endale raamid seadnud, siis peaks saama ise need ka ära võtta. Kuidas? Ometi juba rääkimine aitas. Leppisime kokku, et kui on isu teise sugupoole esindajaga rääkida, siis lähme ja räägime. Kuna asi on värske, pole saanud seda veel proovida.
Psühholoogilt ootan kommentaari meie olukorrale, mida see võiks tähendada, millest tekkida? Samuti tahan teada, kas on võimalik raamidest vabaneda? Kas aeg ise vabastab või tuleb vabastamisele kaasa aidata? Kuidas aidata? Me tunneme ennast üksteisega koos olles hästi, tahame ikka teineteise juurde tulla. Kui küsisime endalt, kas tahame olla teineteisega koos või pigem ei oleks, siis ikka tundsime, et tahame koos olla. Praegu valdab meid segadus, eriti mind. Sõber ütles, väga hea, et me rääkisime, nüüd on asi selgem, teame, mis meid häiris, ta väitis, et on kindel, et raamid kaovad. Minul on ka hea meel, et rääkisime, aga ärevaks teeb mind see, miks raamid üldse tekkisid.
Pille (20)

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Kohe alustuseks tahaksin öelda, et te mõlemad olete väga mõistlikud inimesed. Partnerlussuhetes on alati raamid. Või kui võtta laiemalt, siis elu on üldse olemine raamides. "Teed ületada tohib ainult selleks ettenähtud kohtades." "Täis suuga ei räägita." "Laps räägib siis kui kana ..." "Ära tee teisele seda, mida sa ei taha, et sulle tehtaks" ja nii edasi. Igal pool on reeglid ja raamid. Paratamatult. Ilma reeglite ja raamideta ei saaks me koos inimkonnana olla. Ilma reeglite ja raamideta ei saaks me partneritena olla. Igal hetkel on vajalikud mingid raamid ja reeglid. Enamasti loovad paarid omavahel teineteise käitumist reguleerides teineteise käitumisele reeglid ja raamid. Näiteks kui mees on peoõhtul oma naist unarusse jättes ennasatunustavalt mõne teiese naisega jutustanud või tantsinud, siis oma naine ei jäta kunagi taolist käitumist kas otse või kaudselt karistamata. Nii õpib mees teisel korral teisiti käituma. Ka mees reageerib oma naise sellisele käitumisele, mis talle haiget teeb või teda solvab, mingil viisil, millest naine peab (kui aru saab) välja lugema, et nii ei sobi.
Te olete olnud mõistlikumad ja ise endale sõnades reeglid seadnud, mis teie suhet on kindlustanud.
Aeg-ajalt juhtub, et kujunenud reeglid on oma aja ära elanud. Ma usun, et teie puhul on see just nii juhtunudki. Küllap olete juba teineteist piisavalt usaldama õppinud, et võite oma reegleid laiendada. Laiendada selle võrra, et lubate teineteisele vastassugupoolega rääkida. Ma usun, et see tähistab uut etappi teie partnerlussuhetes. Usalduse väljakujunemist ja suhete kindlustumist. Küllap te enam ei karda siis, et kõnelemine vastassugupoole esindajaga võiks teievahelisi suhteid nõrgendada. Mul tuli niisugune mõte, et kui te lisaksite oma reeglile väikese täienduse. Mitte et te peaksite seda tegema, vaid lihtsalt kaalumiseks, kas see võiks teid aidata. Lisand oleks see, et kui teist kumbki kõneleb vastassugupoole esindajaga, siis niimoodi, et kui teie partner juhtumisi seda näeb või kui ta ka seda kunagi ei näegi, kuidas te tolle inimesega räägite, siis ta ei tunne end mingil viisil solvatuna või petetuna või ta ei peaks tundma piinlikkust seda vestlust nähes või kuuldes. Ah, võib olla oli mu lisandus täiesti ülearune. Võibolla on teil juba niigi need asjad piisavalt omavahel läbi räägitud ja selged. Ma nii igaks juhuks. Lisaks. Mõtlemiseks teile mõlemale.
Jõudu,
Harri Küünarpuu