Tere! Juba tydimuseni heietatud probleem - armukadedus - vaevab ka mind. Viimasel ajal on see aga niivord haiglaslikuks muutunud, et kooselu ahvardab puruneda. Olen 26 aastane naine, oma praeguse elukaaslasega koos elanud pea aasta ja pean tunnistama, et paremat meest oleks ilmselt raske leida. Mingit tosist alust armukadeduseks pole olnud ja tean, et ta armastab ja austab mind vaga, aga mina lausa otsin meeleheitlikult pohjust, et teda vahele votta. See alandab mind niivord, et vahel lausa vihkan iseennast... Ilmselt vean kaasas oma mineviku taaka - eelmised suhted on olnud tais valetamist ja petmist ja nyyd ma lihtsalt ei suuda uskuda, et yks inimene hoolib minust sedavord, et talle ei lahe korda teised naised. Olukorda raskendab kindlasti ka see, et opingute tottu elan valismaal ja soltun taielikult oma elukaaslasest majanduslikus mottes, mis aga loob abituse tunde. Tean, et asjalood selles vallas lahevad mone aja parast paremaks, kui mul on lootust toole, aga kas mu suhe senikaua yldse vastu peab...?
Ka mu elukaaslane on suhteliselt armukade (see on vist rahvuslik eripara), ja kui ma jarjekordselt pohjust otsin, viirastub mulle, et tema armukadeduse pohjuseks on syytunne....
Tean, et peaksin teda usaldama, aga kuidas.... ?? Palun aidake mind (kuigi see hingepuistamine juba natuke leevendas olukorda)..
Lorelei

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere, Lorelei!
Armukadedus on armastuse paratamatu kaaslane. Sageli koguni mõõdektakse armastuse tugevust armukadeduse tugevusega. Tihtipeale aga püütakse teisele armukadeduse kaudu oma armastusest märku anda: sa pead mu armastuset aru saama sellest, et ma armukade olen ja sina pead samuti armukade olema, et ma aru saaksin, et sa mind armastad. Selline suhtereegel võib kujuneda sellest, kui inimesed on liiga kohmetud, et muul viisil oma tunnetest märku anda. Või ka mingite varasemate suhtekogemuste tõttu. Või mõnel muul arusaamatul põhjusel. Teie loos mängib kindlasti oma osa ka varasem kogemus. Kuid kindlasti veel miski, millest selle mõneti siiski lühikese kirja tõttu ei ole võimalik aru saada.
Teie loos on oma osa ka populaarsetel "müütidel": süüdistus tähendab süütunnet on üks levinud lihtsustustest.
Üks võimalik seletus (ehk ka populaarsetel psühholoogilistel "müütidel" põhinev) on see, et ehk olete Te oma senisest suhtest ... ah, ma arvan, et see on liiga lihtsustav jällegi. Ühtki inimese elu seletust ei saa nii pealiskaudsete teadmiste kohta selle elu kohta esitada. Ja kas Te tahaksitegi, et seda siin kõigile lugemiseks välja pannakse?
Sellepärast ma arvan, et Te ehk peaksite pigem minema mõne psühholoogi juurde ja seda kõike temaga arutama. Siis saavad asjad ehk paremini selgeks.
See on kindlasti selge, et kui Teie suhe on eespool kirjeldatud reeglile üles ehitatud, siis ei saa see kuigi lootustandev olla. Parem reegl oleks: ma armastan sind ja sa saad sellest aru sellest, et ma usaldan sind ja sinagi näita mulle oma armastust usaldamise kaudu.
Jõudu,
HK