hormoonid? 05.06.15 / Endokrinoloogia

Külastaja küsib:

Tere!
Olen 20. aastane neiu. Olen 3 aastat hädas aknega ja veel pikemat aega kehvapoolse ainevahetusega, mis soodustab kehakaalu tõusu. Kas tegemist võib olla sellega, et hormoonid on tasakallust väljas ja mida soovitaksite teha? Nahaaarstil olen käinud, kuid oodatud tulemust ei ole see toonud. Tänan!

Arst vastas:

Anu Ambos

dr Anu Ambos

Endokrinoloog

SA PERH Mustamäe korpus

Tere!
Arvan siiski, et akne ja kaalutõus on kaks eraldiseisvat probleemi ja "tasakaalust väljas hormoonid" pole enamasti kummagi põhjuseks. Akne on kroonilise iseloomuga nahaprobleem, mille edukas ravi tähendab aastatepikkust koostööd nahaarstiga ja kui üks vahend ei mõju, tuleb proovida teist. Kui tavapärased akne ravimid ei toimi, võib määrata meessuguhormoonide taset (seda tehakse menstruatsiooni ajal ja kindlasti ei tohi samal ajal võtta beebipille). Selleks suunab nahaarst endokrinoloogi vastuvõtule. Mõnikord võib meessuguhormoonide veidi kõrgem tase aknet soodustada ja siis on tõepoolest abi beebipillidest, mis muudavad nais- ja meessuguhormoonide vahekorda naissuguhormoonide kasuks. Meessuguhormoonide liig võib lisaks põhjustada liigset karvakasvu, tsüklihäireid ja raskusi rasestumisel. Sel juhul oleks asjakohane ka günekoloogi konsltatsioon.
Kaalutõus neiueas on enamasti tugevalt seotud pärilikkusega ja mingit hormonaalset nihet selle taga enamasti ei ole. Kaalutõusu vastu võitlemine on raske ülesanne ja meditsiinist siin kuigivõrd abi ei saa. Ikka liikumine ja tervislik toit on peamised vahendid. Oma perearstiga võib siiski nõu pidada, kasvõi selleks, et hinnata probleemi tõsidust ja välistada harvaesinevad kaalutõusu haiguslikud põhjused.
Tervitades,
dr. Anu Ambos.

Kas see arutelu oli kasulik?

Nõuanded teemal: Endokrinoloogia

Hormoonid tasakaalus?

Kuidas ja kus oleks võimalik kindlaks teha hormonaalne tasakaal/-kaalutus? Kui palju selline uuring maksta võiks ja milliseid hormoone peaksin laskma kontrollida?
Nimelt, kimpus aknega ja kahtlustan ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Kokku on tavapraktikas määratavaid hormoonanalüüse ca paarkümmend, kõigil oma normi piirid, mis võivad sõltuda east ja soost ja olla küllalt laiad.
Kui lähtuda konkreetselt aknest, ...

Loe edasi

TSH väärtused

Tere

Juhuslikult avastati, et minu kilpnäärme näitajad on natuke korrast ära.
Tulemused olis sellised novembris 2012: TSH 4,74; T4 14 ja TPO 17.
Juunis 2013: TSH 6,3 ja T4 13,2.

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Teie TSH ei muutu kiiresti - paariühikuline muutus kuu aja jooksul on tavaline. Väärtus võib tõepoolest "lainetada" s.t. muutus ei ole alati ühesuunaline. Arvestades Teie suhtelist noorust, ...

Loe edasi

Hormoonide tasakaal

Tere

Tunnen huvi oma hormonaalse tasakaalu kohta, kuna olen uurinud ja kuulnud, et estrogeeni ülekaal organismis võrreldes progesterooniga on peamine tõsiste naiste haiguste põhjustaja. Ma ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Teie pikka ja detailset kirja lugedes ei leidnud ma kinnitust ei östrogeenide liiale ega progesterooni puudusele. Nii menstruaaltsükli spontaanne ja õigeaegne algus, spontaanne rasestumine ...

Loe edasi

Kilpnäärme ületalitlusest alatalitlusse.

Tere, avastasin selle lehe, kus saab oma küsimata küsimustele ehk vastuseid.
Proovin teha lühidalt, kaebused (kõrvade pinin, vererõhu tõus, südamekloppimine, käte värisemine jne.) said algusele umbes ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Tegelikult kulgeb Teie ravis kõik reeglipäraselt. See, et suhteliselt kiiresti peale radiojoodravi tekkis kilpnäärme alatalitlus on hea eeldus hormoonide kiireks stabiliseerumiseks. Radiojoodravi ...

Loe edasi

Kas vaja TPO analüüsi?

Tere!

Esitasin Teile okt. lõpus siin lehel küsimuse ja soovitasite kilpnäärme hormoonide taset ja antikehade hulka kontrollida lasta. Lõpuks käisin arstil ära, aga perearst keeldus tegemast ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Teie praeguste vaevuste põhjuste selgitamise seisukohalt pole TPO tiitril tähtsust. Vaevusi saab kilpnääre põhjustada ikka seoses talitlushäirega, mida näitab hormoonanalüüs. Kui TSH oli korras, ...

Loe edasi

Kilpnäärme alatalitlus, kilpnäärme hävinud kude

Tere lp dr Ambos


Pöördusin suvel perearstile kindla veendumusega hakata aktiivselt uurima pikaajalise aneemia põhjusi, kuna ravi rauatablettidega ei olnud andnud tulemusi. Viimase 3 ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
L-türoksiini annus on Teie jaoks lihtsalt ebapiisav. Suurendage annust 100 mcg-le päevas ja tehke uued analüüsid 3 kuu möödudes (TSH, FT4). Selle aja peale peaksid hüpotüreoosist põhjustatud ...

Loe edasi

Kilpnäärme alatalitlus ja HAR

Mul on diagnoositud kilpnäärme alatalitlus, nädal tagasi oli TSH 1,302.
L-tyroxin 125 mg.
Lisaks kilpnäärme sünteetilisele hormoonile, määrati mulle hormoonasendusravi
Angelig.
Kuidas ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Teie asendusravi L-türoksiiniga on analüüsi põhjal igati adekvaatne. Menopausi hormoonanasendusravi kilpnäärmeravi ei mõjuta.
Tervitades,
dr. Anu Ambos ...

Loe edasi

Kilpnäärme probleem ja THS

Tere!
Mitmed inimesed on minult küsinud, kas mul on probleeme kilpnäärmega (paksu kaela tõttu). Ükskord andsin ka veeniverd, kus mõõdeti THS-i taset ning see oli korras. Kuid kas siiski on olemas ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Kilpnäärmehaigus võib avalduda mitmeti - on nn. mahulised probleemid s.t. kilpnäärme suurenemine, sõlmede olemasolu ja on nn. talitluslikud probleemid s.t. kilpnäärmehormoonide tase. Talitluslikud ...

Loe edasi

Kilpnäärme alatalitluse ravi

Tere! Mul diagnoositi algav krooniline kilpnäärme põletik (kahjuks põletikumarkerite arvväärtust öelda ei oska). TSH oli 8 ja fT4 14. Endokrinoloog kirjutas välja L-türoksiini 50mcg päevas ja ütles, et ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Tegemist on päriliku autoimmuunsüsteemi veaga ja mingit paranemist loota ei ole. L-türoksiin ei ole korraldatud kilpnäärme põletiku raviks (seda ravida ei ole võimalik), vaid sellest tingitud ...

Loe edasi

Pillide lõpetamine ja kehakaalu tõus - kas sassis hormoonide tasakaalust?

Tere!
Tarvitasin antibeebipille umbes 6 aastat. Lõpetasin 3 kuud tagasi ning peale seda on hakanud kaal tõusma, kuigi söön enda arvates samamoodi nagu varem. Samas on ka näonahk veidi probleemseks ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Näonahk võib peale pillide kasutamise lõpetamist veidi rasusemaks muutuda. Tegemist on messuguhormoonide suhtelise osakaalu vähese suurenemisega peale hormonaalse kontratseptsiooni lõpetamist. ...

Loe edasi


Vaata kõiki nõustamisi

Küsi foorumist

Küsi

Ei saanud vastust? Küsi arstilt: