murelik ja nõutu patsient 12.06.06 / Endokrinoloogia

Külastaja küsib:

Tere! Vabandan, kuid kiri tuleb pikk!
Olen 19-aastane naine, mul on hüpotüreoos.
Esimene TSH-analüüs tehti detsembris, see oli üle 40.
Järgmine tsh-analüüs tehti nädala pärast, see oli üle 23.
Määrati ravi l-thyroxiiniga, 50 Mg päevas.
Kahe kuu pärast tehti uus tsh-analüüs, see oli üle 3.
Nädala pärast oli tsh üle 1.
Kaks nädalat pärast seda oli tsh üle 3.
Asendusdoosi ei muudetud.
Nüüd, mõne kuu pärast, tehti uus tsh analüüs, see oli üle 26.
Määrati ravi 100 mg/p. l-thyroxiiniga.
1. Millest võib olla tingitud selline tsh kõikumine, on see normaalne?
Kas depressioon, stress võivad mõjutada tsh taset?

2. Millest võib tekkida kilpnäärme alatalitus? Autoimmuunset türeoidiiti mul pole, samuti ei ole kilpnäärme haigusi suguvõsas. Ainsaks hüpotüreoosi tekkepõhjuseks on arst märkinud ära (küsimärgiga) joodivaeguse, soovitanud lisada toidule jodeeritud soola. Kilpnääre on normisuurune.

Alustades ravi l-thyroxiiniga hakkasin tunduvalt vähem sööma, kuna arst ütles, et selle haigusega võetakse juurde. Kuna selle tulemusena võtsin ühe kilo alla, hakkasin taas sööma normaalselt, et kaotatud kilo tagasi saada. Kaalun 49 kilo, olen 168 cm pikk. 3. Kas tsh tase veres võis suureneda selle tõttu, et hakkasin rohkem sööma, keha kulutab rohkem energiat, või on tsh selline suurenemine seotud haiguse, hüpotüreoosi süvenemisega???

4. Kas klamüüdia, antibeebipillide tarvitamine võib otseselt kilpnääret kahjustada??

AITÄH!!!!

Arst vastas:

Anu Ambos

dr Anu Ambos

Endokrinoloog

SA PERH Mustamäe korpus

Tere!
Vastan Teile selguse mõttes samuti punktide kaupa:
1. Ei saa üldse aru, miks Teil nii sageli TSH-d on määratud (samas FT4 ja FT3 kohta, mis tõepoolest kiiresti muutuvad, andmed puuduvad). Sagedamini kui 2-3 kuulise intervalliga pole seda mõtet teha. Nii sageli mõõdetuna ei näita TSH muutus suurt midagi, ajab ainult segadusse. Kõikumised 1-3 mIU/l ei osuta millelegi, need on lihsalt normi piiridesse jäävad väärtused. Depressioon, ja stress TSH taset oluliselt ei mõjuta.
2. Kilpnäärme alatalitluse põhjuseks on kõige sagedamini (ja arvan, et ka Teie puhul) ikkagi krooniline autoimmuunne türeoidiit. Antikehade tiitri tõusu ei pruugi alati esineda ja ka ultraheliuuring ei näita peenemaid koestruktuuri muutusi. Krooniline türeoidiit on küll päriliku eelsoodumusega, kuid mitte pärilik haigus. Seega ei pruugi Teie lähisugulaste ringis kilpnäärmehaigust esineda. On ka mõned teised hüpotüreoosi tekkimise võimalikud põhjused (lõikuse või kiiritusravi järgselt, alaägeda türeoidiidi taastumisfaasis jne. , kuid need on Teie puhul ebatõenäolised). Joodivaegusest Eestis kellelgi hüpotüreoosi ei teki, meie joogivees on joodi piisavalt.
3. Asendusravi annus 100 mcg L-türoksiini päevas on tõenäoliselt adekvaatne (50 mcg oli lihtsalt liiga vähe) ja võite sellega jätkata. Silmas tuleb meeles pidada, et see on ravi kogu eluks ja kilpnäärme talitlus tõenäoliselt ei taastu. Samas võite adekvaatse asendusravi foonil elada täisväärtuslikku elu ilma oluliste piiranguteta (võte reisida, sportida, päikest võtta, kõike süüa, rasestuda-sünnitada jne. jne.). TSH-d (ja teisi kilpnäärmehormoone) on mõtet edaspidi kontrollida 6-12 kuulise intervalliga. Adekvaatse asendusravi foonil on Teie kehakaal stabiilne, süüa võite täiesti normaalselt (olete pigem alakaaluline ja vajadust vähem süüa - mis see iganes ei tähendaks - ma küll ei näe).
4. Klamüüdia ja antibeebipillid kilpnääret ei kahjusta.
Tervitades,
dr. Anu Ambos.

Kas see arutelu oli kasulik?

Nõuanded teemal: Endokrinoloogia

Radiojood

Tere!
Cirka aasta tagasi oli mul radiojoodi ravi,põhjuseks kilpnäärme ületalitus. Selle järgselt analüüside tulemused paranesid järk järgult, kuid viimane analüüs oli taas läinud halvemaks.TSH liigub ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Kui radiojoodravist on möödas üle aasta ja vajate endiselt pidevat türeostaatilist ravi (tiotiili), on tõepoolest põhjust mõelda korduvast radiojoodi annusest. Igal konkreetsel juhul on siiski ...

Loe edasi


Vaata kõiki nõustamisi

Küsi foorumist

Küsi

Ei saanud vastust? Küsi arstilt: