Veresuhkur 23.04.25 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Sooviks nõu saada, millest võib tuleneda selline häire, et kui tarbin väiksemas koguses suhkru tooteid( šokolaad, kommid,koogid jne.) siis tekib koheselt põskede õhetamine ja kuuma tunne, halb enesetunne. Ei ole vahet kas tühja kõhuga või täis kõhuga.
Hommikuti pean samuti sööma ainult valgurohket einet, sest pudrusöömisega on tekkinud samuti halb enesetunne. Tundub, et süsivesikute rohkus mängib suurt rolli.
Veresuhkur on koguaeg 4,2-4,8 vahemikus olnud.
Tarbin vähe magusat..püüan suuremal määral vältida, sest tean juba mis sellega kaasneb.
Ehk oskate nõu anda!
Aitäh!
Arst vastas:
Artur Minenko
dr Artur Minenko
Toitumisterapeut
Confido tervisekeskus
Tere!
Tegelikult võib põhjuseid olla mitu
1. Glükoosi ja insuliini järsk tõus
Selgitus:
Pärast magusa (eriti rafineeritud suhkru) tarbimist tõuseb kiiresti veresuhkru tase. See põhjustab kiire insuliini vabanemise. Mõnel inimesel võib see põhjustada:
• vasodilatatsiooni (veresoonte laienemist) — sellest tulenevalt kuumatunne ja põskede punetus
• hüpoglükeemiat 1–2 tunni pärast — mille tagajärjeks on nõrkus ja halb enesetunne
2. Glükoositalumatus või insuliiniresistentsus (varajane faas)
Selgitus:
Kui keha ei tule hästi toime glükoosi omastamisega, võivad tekkida:
• hüperinsulineemia sümptomid (higistamine, värin, punetus, pearinglus)
• põletikuline reaktsioon kõrgele veresuhkrule
3. Histamiinireaktsioon
Selgitus:
Mõned magusad toidud (eriti šokolaad, lisanditega küpsetised, pähklid, kuivatatud puuviljad) võivad sisaldada histamiini või stimuleerida selle vabanemist. See põhjustab:
• kapillaaride laienemist (punetus, kuumatunne)
• süsteemseid sümptomeid: peavalu, nõrkus, ärevus
4. Soolestiku mikrobioomi häired (düsbioos, kandidoos)
Selgitus:
Suhkur võib soodustada Candida seente kasvu, eriti pärast antibiootikumikuuri või nõrga immuunsuse korral. Nende ainevahetusproduktid võivad põhjustada:
• põletikulisi reaktsioone
• toksiine, mis mõjutavad veresoonkonda ja närvisüsteemi
5. Adrenaliinireaktsioon (kortisooli / adrenaliini tõus)
Selgitus:
Mõnel inimesel stimuleerib veresuhkru kiire tõus sümpaatilist närvisüsteemi, põhjustades:
• südamelöökide kiirenemist
• kuumatunnet, ärevust ja punetust
Siin on soovituslik analüüside nimekiri, kui esineb põskede punetus, kuumatunne ja halva enesetunde episoodid pärast magusa tarbimist:
1. Vere glükoosi ja insuliini hindamine:
• Tühja kõhu veresuhkur (glükoos)
• Insuliin (tühja kõhuga)
• HbA1c (kolme kuu keskmine veresuhkru tase)
• Glükoositaluvuse test (GTT) koos insuliiniga (vajadusel)
2. Põletiku ja immuunsuse markerid:
• CRP (C-reaktiivne valk) – põletikunäitaja
• Täisvereloend (hemogramm) – võimaldab hinnata üldist tervislikku seisundit, põletikke, aneemiat
3. Kilpnäärme funktsioon:
• TSH, FT4, FT3 – kilpnäärmehormoonid
• TPO-AK (türeoperoksüdaasi antikehad) – autoimmuunse kilpnäärmehaiguse kahtlusel
4. Hormonaalne tasakaal:
• Kortisool (hommikul) – stressihormoon, seotud veresuhkru ja veresoonte toonusega
• DHEA-S – neerupealiste funktsioon
5. Vitamiinid ja mineraalid:
• Vitamiin D (25(OH)D)
• Magneesium
• B12-vitamiin
• Foolhape (B9)
6. Histamiinitundlikkus või toidutalumatus (vajadusel):
• DAO ensüümi aktiivsus (diamiinoksüdaas)
• IgG4 toidutalumatuse test (valikuline, kui esineb seedesümptomeid või nahareaktsioone)
7. Soolestiku tervis (soovi korral lisaks):
• Väljaheite mikrobioomi test (nt PCR või kultuur)
• Candida albicans väljaheites
• Kalprotektiin – soolepõletiku marker
Ma ei tea teie kehakaalu ega pikkust, kuid teil on vaja saada vähemalt 50 grammi loomset valku päevas.
Soovitan kindlasti pöörduda oma perearsti poole diagnoosi saamiseks ning raviks!
Ja kui soovite, saate alati ka minu juurde kirja panna.
Aitäh!