Tere
Olen pikalt mõelnud ja saanud aru, et ma kardan tülisid oma mehega. Sõnavahetusi tuleb ikka ette,
ta on selline kergesti ärrituv tüüp, kuid mina ei suuda oma seisukohti ja põhimõtteid just sõnavahetuse ajal
välja öelda. Ja siis ma pärast tüli muudkui mõtlen, et mida ma oleks pidanud ütlema, kuid siis on juba hilja.
Põhimõtteliselt on mul hirm, et see mis ma ütlen teeb asja veelgi hullemaks ja nii venib tüli pikemaks ja ma ei talu
seda õhkkonda, mis peale tüli valitseb, et igaüks on omaette kuni viha maha jahtub. Mäletan oma lapsepõlvest
vanemate tülisid, mille tagajärjel isa ei rääkinud emaga mitu päeva ja sellist olukorda vihkan ma kõige enam ega
suuda ka taluda. Kas mu hirmud on hoopis pärist lapsepõlvest ja kuidas ennast aidata?

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Ma usun küll, et see, mida Te kirjeldate, võib olla pärit Teie varasemast suhtekogemustest oma vanematega. Sellised suhtekogemused on sageli väga tugevad. Mingid pikka aega kestnud suhtemustrid jäävad meisse sisse ja me reageerime ka uutes suhetes samal viisil nagu kunagi varem. Sellest hoolimata, et uues suhtes on teised inimesed (Teie mees) ja praeguses suhts on võimalik tülidele reageerida ehk teisiti. Näiteks kuidagi see ära lahendada ja edasi elada. Ilma pikalt tülis olemata ja vaikimata. Ometi mingi varasema suhtekogemuse tõttu tundub tüli olevat talumatu ja ainuke viis talumatust vähendada on mitte tülli minna. Kuid ka selline viis tülidega toime tulla on talumatu ja põhjustab tihtipeale suuri pingeid ja pidevat ärevust ja valvelolekut, et tülisid vältida. Aga elus ei ole ilmselt võimalik ilma vastuoludeta hakkama saada. Kahjuks .. või õnneks.
Ma arvan, et Te ehk peaks alustama pikema-ajalist psühhoteraapiat. Kas analüütilist individuaalset teraapiat või paariteraapiat (kui Teie mees on nõus koos Teiega käima).
Tervist,
HK