Kopsuemfüseem Autor: Helle Leesik

Kopsuemfüseem ehk kopsupuhitus on haigusseisund, millele on eelnenud alveoolide ehk kopsusompude vaheseinte hävimine, mistõttu alveoolide üldpind väheneb. Kopsuemfüseemi peamised tekkepõhjused on suitsetamisest tingitud bronhiit, õhusaaste, pärilikud tegurid, samuti elukutsest (nt klaasipuhujad, puhkpillimängijad) tingitud koormus. Kopsukoe destruktsiooni põhjustavad valku lõhustavad ensüümid, mis tekivad põletikulise protsessi käigus. Organismil on olemas ka antiensüümid, mis pidurdavad valke lõhustavate ensüümide aktiivsust, kuid suitsetamine vähendab nende toimet. Mõnel inimesel võib olla ka kaasasündinud antiproteolüütiliste (valgu lõhustamist pidurdavate) ensüümide puudus. Alveoolide hulga vähenemise tõttu aheneb järk-järgult kopsude hingamispind, alveoole ümbritsevate verekapillaaride (juussoonte) hävimine mõjutab kopsuvereringet. Tõuseb koormus paremale südamepoolele. Kopsuemfüseemi tunnusteks on köha, õhupuudus füüsilisel koormusel, hiljem ka rahuolekus, hingeldus. Rindkere on tünnikujuline ja hingamisel väheliikuv. Röntgenogrammil on näha, et kopsude õhusisaldus on tõusnud ja alumine kopsupiir on tavalisest madalamal. Kopsufunktsiooni  uuringul  sedastatakse väljahingatava õhuvoolu kiiruse langus, mis eriti ilmneb väikestes õhuteedes.

Emfüseemi põhjuslikku ravi ei tunta. Haiguse vältimiseks tuleb lõpetada suitsetamine, ravida bronhiidi ägenemisi, vajaduse korral kasutada bronhilõõgasteid, soodustada röga eritumist. Hoiatuseks olgu öeldud, et suitsetamise jätkamine põhjustab haiguse progresseerumist. Arteriaalse vere hapniku osarõhu märgatava languse korral rakendatakse ka kodust hapnikravi. Eakatel tekkiv nn vanadusemfüseem kulgeb suhteliselt kergemalt, võrreldes bronhiidiga kaasneva emfüseemiga.

Vt ka kodune hapnikravi.

Kopsuemfüseem

Seotud teemad

Nõuanded sel teemal

Küsimus

Tere Doktor!

Suured tänud kiirete vastuste eest!
Soovitasite mulle eelnevalt kirurgi konsuldatsiooni. Seda ma ka teen, kuid soovitati ja ka Teie soovitasite mulle teha kordus gastroskoopia, ...

Madis Veskimägi

Vastas dr Madis Veskimägi

Tere !
Soovitan hoiduda omeprazolist ja esomeprazolist enne uut gastroskoopiat. Ja võimalusel peaks selle uue uuringu tegema kirurg. Nagu märkisin, on terapeudi ja kirurgi lähenemine veidi erinev. ...

Loe edasi

Nina kinni ja kuiv, silmad kuivad, liigesed valutavad

oskate soovitada, kuhu arstile ma peaksin pöörduma või mis analüüse perearstilt küsima, kui juba üle poole aasta on nina kinni ja kuiv, silmad valutavad, hommikuti ja õhtuti jalad valutavad?

Madis Veskimägi

Vastas dr Madis Veskimägi

Tere !
Vaevused meenutavad allergilist silma ja ninapõletikku. Mõistlik on teha allergia ja liigeshaiguste testid, infot annab suukaudse allergiarohu toime hindamine. Võib osta käsimüügist nt 1 nädala ...

Loe edasi

Tiotil ja L-thyroksin

Tere,
3-4 kuud tagasi avastati mul kilpnäärme ületalitlus. Olen regulaarselt võtnud Tiotil 50mg tablette (alustades 3x2 tbl/päevas, nüüdseks 3 tabletti päevas) ja lisaks iga hommik betaloc zok-i ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Kombineeritud ravi on tegelikult üsna sageli kasutatav võte, kui kilpnäärme hormoonanalüüsid on raviga juba normilähedaseks muutunud ja analüüside võtmises tahetakse teha pikem paus või on ...

Loe edasi

mao probleem

Tere hea Doktor!

Tänan Teid vastuse eest minu eelmisele kirjale, kuid mul tekkis veel mõningaid küsimusi, seoses söögitoru lahi song kohta.
Kui mul endiselt vaevused on ja vaatamata ...

Madis Veskimägi

Vastas dr Madis Veskimägi

Tere !
Proovin selgitada. Ja vabandada, kui mõne mõtteavaldusega tekitasin Teile kannatusi. Neid songasid on mitut sorti, ühed on püsivalt olemas ja teised on niiöelda libisevad. See viimane võib ...

Loe edasi

Tere

Tere! Mul.on pikemat aega selline probleem et mu sonavara on kahanenud, tunne nagu kordaksin asju ja vahepeal hetked mis toimuvad oleks.nagu olnud, see ei ole deja vu effekt vaid miskit muud. Samuti ei ...

Jüri Ennet

Vastas dr Jüri Ennet

Piisava pikkusega uni ja õige päevarežiim.
Rohkelt kehalist aktiivsust, isegi sporti.
Ei kahjusta end (alkohol, narkootikumid, suits jms).
Prühhiaatri jutule järjekorda end panna. ...

Loe edasi

Raseduseaegsed vitamiinid

Tere,
Küsimus on raseduse aegsete vitamiinide ning foolhappe kohta. Nimelt olen 5+3 nädalat rase ning võtan raseduseaegseid vitamiine (Rainbow Light, Just Once, Prenatal One, Food-Based Multivitamin), ...

Ülle Kadastik

Vastas dr Ülle Kadastik

Tere, see annus on piisav.
DRkadastik

Loe edasi

86 aastane vanainimene

Raske on elada koos inimesega kes räägib peegliga oma toas ja peeglitagusega, karjub ja läheb tigedaks, vihkab enda lapselapsi kui nad koju tulevad(lõi vastu nägu), kõik varastavad tema asju,tahetakse ...

Jüri Ennet

Vastas dr Jüri Ennet

Psühhiaatri poole.
Kõrge ea ajuorgaanika häirest tingitud luululised ja meelepettelised elamused.
Ravimid probleemi leevendamiseks olemas.
Psühhiaatri jutule ja siis saate üheskoos ...

Loe edasi

Rinnalihase vigastus

Tere,

Vigastasin paar aastat tagasi rinnalihast. Käisin MRT-s ja öeldi, et on rebend pectoralis majoris olnud ja kokku kasvades lühenenud.
Tegelen ise kulturismitreeninguga, tekkis ...

Jaan Tepp

Vastas dr Jaan Tepp

Tegu spetsiifilise spordimeditsiini valdkonnaga, milles end kompetentseks ei pea. Peaksite pöörduma ortopeedide poole, kes selliste probleemidega tegelevad.
Operatiivse ravi mõttekusse isiklikult ...

Loe edasi

munandid

Tere mull selline mure,hetkel viibin väljamaal, mul mingi teema munandiga.munand nagu justkui ei valuta vaid munadimanus,valu selline õrnapoolne(vasakpoolne),ei valuta pidevalt vaid aegajalt.mõnipäev ...

Madis Veskimägi

Vastas dr Madis Veskimägi

Tere
Julgen arvata, et ägedat tõbe kallal ei ole. Pigem düsfunktsionaalne düskomfort. Julgen soovitada lihtsat lahendust- korralik, seemnepurset tagasi hoidmata vahekord 2-3 x nädalas. Või kui partnerit ...

Loe edasi

Argofani ja Pragiola ravimite lõpetamine

Tere!

Pöörduksin selle küsimusega oma psühhiaatri poole, kuid tal juhtus õnnetus ning viibib pikemat aega haiguslehel. Meil oli temaga eelnevalt juttu ravikuuri muutmisest, et ravimite võtmine ...

Jüri Ennet

Vastas dr Jüri Ennet

Tabletid on vaid abivahendid, harjutused ja uus eluviis, uued väärtushinnangud elus on põhiline.
Ravimite alandamise tempo paneb paika enesetunne. Nädal ja pool annust alla, nädal ja pool.
Harjutused! ...

Loe edasi


Vaata kõiki nõustamisi