Hüpo ja krambid 30.04.09 / Endokrinoloogia

Külastaja küsib:

Tere!
Palun teavet selle kohta, kas on võimalik, et I tüübi diabeebik (insuliini süstiv)kaotab madala veresuhkru tõttu teadvuse, saab ägeda krambihoo ja tuleb ise teadvusele, st suhkur on teadvusele tulles normis, kuigi midagi magusat keegi haigele ei andnud ja ta ise ka jõudnud midagi suhu pista. Lühidalt: kas on olnud juhuseid, et hüpost ise välja tullakse?

Arst vastas:

Anu Ambos

dr Anu Ambos

Endokrinoloog

SA PERH Mustamäe korpus

Tere!
On täiesti võimalik, et 1. tüüpi diabeetik teadvusekaotusega hüpoglükeemiast kõrvalabita välja tuleb. Hüpoglükeemia on ülitugev stress, mis vallandab organismis kontrainsulaarsete (insuliinile vastupidise toimega) hormoonide tulva - suureneb kortisooli, katehhoolamiinide, kasvuhormooni sisaldus. Kontrainsulaarsete hormoonide mõjul lammutatakse eeskätt maksas (mingil määral ka lihaskoes) glükogeeni ja vabaneb glükoos, mis tõstab veresuhkrut. Koos veresuhkru tõusuga normi lähedale taastub ka teadvus.
Tavaliselt tõuseb veresuhkur eelmainitud protsesside käigus normist oluliselt kõrgemale ja seetõttu järgneb hüpoglükeemiale mõne tunni möödudes nn. rikošetthüperglükeemia.
Teadvusekaotusega hüpoglükeemia on vaatamata organismi kaitsevõimele siiski äärmiselt ebasoovitav ja kahjulik, kuna võib kaasa tuua õnnetusi (liiklus, liikuvad mehhanismid töö juures jne.), võib põhjustada pöördumatut ajukoore kahjustust (peale rasket hüpoglükeemiat tekivad mäluhäired, intellekti ja psüühika muutused) ja vähendab hüpotundlikkust (normaalsed veresuhkru langusest märku andvad enesetundemuutused kaovad või vähenevad oluliselt).
Tervitades,
dr. Anu Ambos.

Kas see arutelu oli kasulik?

Nõuanded teemal: Endokrinoloogia

Termini küsimus

Tere!
Diabeedifoorumis tekkis põhimõtteline vaidlus: kas hüpo korral vahel esinevast teadvusekaotusest areneb edasi kooma või see teadvusekaotus ise ongi kohe kooma, isegi kui kestab vaid mõne minuti?

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Tegelikult tähistatakse terminiga "kooma" teadvusetusseisundit, kui inimesega kontakti saada pole võimalik ja ta ei reageeri välisärritajatele. Otseselt ei ole määratletud, kui kaua teadvusetus ...

Loe edasi

Probleem Lantusega

Tere!
Põen I tüübi diabeeti ja kasutan juba aastaid pikatoimelise insuliinina Lantust, mida süstin õhtuti. Viimase nädala jooksul on tekkinud enneolematu probleem, mille kohta küsiksin kindlasti ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Sellisest probleemist kuulen esmakordselt. Lantuse mõju peaks algama umbes 1 tund peale nahaalust manustamist. Võib-olla on Teie veresuhkrud viimasel ajal lihtsalt madalamaks läinud ja hüpo ...

Loe edasi

krambid

Olen suhkruhaige. Võtan Magne B6, aga ikka on krambid. Kas seda rohtu tuleb võtta pidevalt või aeg-ajalt. Raja Viira.

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Krambitunde võimalikke põhjuseid on palju ja magneesiumipuudus on üks nendest. Kui Magne B6 tabletid Teie vaevusi ei leevenda, tuleb probleemi uuesti oma raviarstiga arutada. Võimalik, et ...

Loe edasi

hashimoto ja hüpertüreoos

Tere, aasta tagasi diagnoositi mul hashimoto türeoos, mitega teatavasti kaasneb hüpotüreoos. Siiamaani on minu vereanalüüside pöhjal hormoonaalne tase piiripealne olnud ning endokrinoloog pole ravi määranud. ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Kõik on võimalik. Kroonilise autoimmuunse türeoidiidi korral võivad esineda ka nn. ägenemised (eriti noorematel inimestel), mil lühikese aja jooksul laguneb palju kilpnäärmerakke ja vabaneb ...

Loe edasi

I tüüp diabeet

tere
mul on suur mure. minu 5 aastane tütar haigestus oct.2003 diabeeti. oleme aasta aega proovinud tema suhkuid kontrolli alla saada, kuid see ei õnnestu. nimelt langeb tal hommikupoole ööd suhkur ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere!
Vabandan, et olen Teile vastamisega hiljaks jäänud. Püüdsin kontakti saada lasteendokrinoloogidest kolleegidega, sest probleem on tõsine ja ma ise ei ole lastega enam aastaid tegelenud.
Loe edasi

Hüpoglükeemia kahjulik mõju

Kas te võiksite nö teaduslikult selgitada, mis juhtub inimesega hüpoglükeemia ajal ja milline on pidevalt esinevate hüpode (diabeetikul neid ikka esineb....) kahjulik mõju pikemas perspektiivis? Seda, ...

Anu Ambos

Vastas dr Anu Ambos

Tere Heleri!
Sagedaste hüpoglükeemiate (ka kergekujuliste) kahjulik mõju seisneb hüpotundlikkuse languses. Kui organismi pidevalt "harjutada" eluga "poolnäljas" (eelkõige kehtib see ajurakkude kohta), ...

Loe edasi


Vaata kõiki nõustamisi

Küsi foorumist

Küsi

Ei saanud vastust? Küsi arstilt: