Tõukerattale hoogu lükates kulged kiirelt ning treenid tervet keha

Tõukerattale hoogu lükates kulged kiirelt ning treenid tervet keha Tõukerattasportlane Aigar Nuuma.
Allikas: POSTIMEES/SCANPIX BALTICS/SANDER ILVEST

Tallinnas saab laenutada elektrilisi tõukerattaid, mille liikuma panemiseks erilist jõudu rakendama ei pea. Tõukerattasportlane ja Eesti Tõukerattaliidu juht Aigar Nuuma sõidab aga puhtalt kondimootoril töötavate suurte õhkkummidega ratastega, mis on tema sõnul ideaalsed treeningvahendid kogu kehale ning samas ka mugavad liikumisvahendid nii linnatänaval kui ka metsarajal.    

Tõukerattasport ongi Nuuma sõnul Eestisse jõudnud läbi matkamise, sest tõukerattaga saab looduses palju kiiremini liikuda kui jalgsi. Ta jutustab, et üldiselt on sellise rattaga mugav sõita pikki vahemaid ning see võib edukalt nii vaba aja veetmisel kui linnas kulgemisel asendada jalgratast. «Täna näeme linnapildis aina rohkem tõukajaid,» tõdes Nuuma. «Kui ma üheksa aastat tagasi tõukerattaga treenima hakkasin, oli see veel üpris haruldane nähtus ning ikka ja jälle tunti huvi, miks mees sellise imeliku sõiduvahendi on valinud.»

Tõukerattaspordi populariseerimise Eestis on Nuuma aga tõsiselt ette võtnud. Tema kodulinnas Põlvas näeb eksperdi sõnul tõukajaid juba igapäevaselt. Lõuna-Eestis toimuvad ka peamised tõukerattaüritused ja -võistlused. Künklikul maal sõites võtavad sportlased ratta käe kõrvale ja jooksevad, rääkis tõukesportlane. Ta lisas, et tõukerattavõistlustele ka võib tulla, kaks kätt taskus, ning kohapealt on võimalik ratas laenutada. «Need ongi rohkem pereüritused, kus saab vabas õhus aega veeta ja tõukerattasporti proovida,» selgitas ta.

Ala vastu huvi tundvaid inimesi ühendab Eesti Tõukerattaliit, millega saavad liituda kõik aktiivsed tõukajad, kes ka võistlemisest huvitatud on. Tuleval aastal on Põlvas liidu eestvedamisel tulemas lausa tõukerattaspordi maailmameistrivõistlused. Järgmine tõukerattaüritus on aga Salamaa tõukerattakross 10. augustil, kuhu võivad tulla kõik soovijad.

Kaks ühes liikumisvahend

Kuigi Nuuma tegeleb peamiselt sportliku tõukamisega, pakub tõukeratas tema sõnul siiski kõigile vaba aja veetmise võimalust ning sellel on ka mitmeid eeliseid jalgratta ees. «Kui oled kiire graafikuga inimene ja trenni jaoks palju aega ei ole, on tõukeratas väga efektiivne liikumis- ja treeningvahend,» märkis ta. Tund aega tõukamist võrdub Nuuma sõnul julgelt kahe tunniga jalgrattal. Samas saab tõukrattaspordi puhul koormust aga märksa suurem hulk lihaseid. Ta selgitas, et lisaks jala- ja tuharalihastele töötavad sõites ka selja- ja kõhulihased. Samuti säästab tõukeratas põlvi. Olgugi et võib tunduda, et tõugates põlv põrub, langeb tegelikult jalale üsna väike raskus.

Tean seda omast käest rääkida. Olles harrastanud eri spordialasid, ei taha enam ise ka asfalti peal joosta, sest põlved hakkavad valutama. Tõukerattaga olen kõige pikemalt sõitnud 140 kilomeetrit ja põlved ei valuta,» kõneles ta. Samuti on Nuuma sõnul eeliseks püstine asend, kus saab ennast ringutada ja sirutada ning võib ka igal hetkel rattalt maha astuda.

Treenib lihaseid ja võhma

Korralikult hoogu lükates läheb pulss kiiresti üles ja tõukerattasport annab korraliku võhmatreeningu. «Kõik sõltub muidugi kiirustest. Võib sõita ka ilma higistamata, kuid ratas on väga hea võimalus vastupidavuse parandamiseks,» sõnas Nuuma. Nuuma jaoks algab korralik tõuketreening umbes 20 kilomeetrist, mis läbitakse keskmiselt tunni ajaga. Kui teed ühe korraliku treeningu ära, siis saad aru, millised lihased see tööle paneb. Tõukeratas kaasab ka käed ja õlad ning võtab alguses kõhulihased valusaks. Nuuma võrdles tõukerattasõitu ka suusatamisega, sest tagumine jalasirutus sarnaneb väga just sellele spordialale. Paljud suusatajad treenivadki suvel tõukerattaga.

Kuigi tõukamine tundub olevat lihtne asi, mida õppida, soovitab Nuuma alati uurida ka õiget tehnikat. «Uskuge mind, tehnikast sõltub väga palju, kuigi see võib tunduda elementaarne,» sõnas ta. Näiteks võib väga palju energiat kokku hoida õigeaegse jalavahetuse ja korrektse tõukejala asendiga. Üks suurimaid vigu on tema sõnul, kui tõugates pannakse kand maha. Niimoodi pidurdub hoog automaatselt. Samuti mõtlevad paljud, et tõukerattasõit käib ühe jalaga ning tõukav jalg teeb suurema osa tööst. Tegelikult väsib ära hoopis rattal olev tugijalg, millega sõitmise ajal kükke tehakse.

Kuidas õigesti tõugata?

  • Tõukejalga tasub vahetada iga 10–15 tõuke vahel, et anda mõlemale jalale võrdselt koormust (ja mõlemat botast võrdselt kulutada.)
  • Tõukerattasõidu puhul on botase valik väga oluline. Asfaldil saab sõita täiesti sileda tallaga, kuid maastikule sobib mustriline jalats. See kergendab oluliselt tõuget ning hoiab ära libisemise.
  • Jala vahetamiseks aseta korraks mõlemad jalad väikese nurga all tõukerattale.
  • Kannaga ei puuduta tõukejalg maad kunagi ja alati lükatakse hoogu ainult varvastega.
  • Allamäge veeredes on oluline tunnetada õiget kiirust ja jalga mitte liialt vara maha panna.
  • Soovituslik on kasutada kiivrit ja ratturikindaid. Kindad tulevad kasuks eriti algajatele, sest käed võivad villi minna.

Kas see artikkel oli kasulik?

Jaga

 

Lisa kommentaar

Saada