Hea une 8 nõuannet

Hea une 8 nõuannet

Kõige olulisem unetervisealane nõuanne puudutab regulaarsust: hea une aluseks on ühtlane ärkveloleku ja une rütm kogu nädala jooksul. Kõrva-nina-kurguarst ja unearst Heisl Vaher jagab sellele lisaks soovitusi, mida tuleks meeles pidada.

Une puhul on oluline mõõdukus, magamiseks tuleb kulutada piisav aeg: mitte liialt kaua ning mitte liialt vähe. Meeles tuleb pidada individuaalseid erinevusi, näiteks liigse päevase väsimuse korral jälgida esmalt, kas magate vähemalt 8 tundi öö jooksul. Samas on küllalt inimesi, kes vajavad väljapuhkamiseks märksa vähem kui kaheksatunnilist ööund. 

Lisaks küllaldasele uneajale tuleks meeles pidada järgmisi hea une nõuandeid:

1.      Juhul kui öise unega on probleeme, vältige päevaseid uinakuid, kuna need võivad öist unerütmi häirida.

2.      Vältige stimuleerivate ainete, nagu kofeiini, nikotiini ja alkoholi tarbimist liialt lähedal uneajale. Alkoholi tuntakse küll kui lõõgastajat, mis võib aidata uinuda, kuid samas toob alkoholi lagundamine organismis kaasa rahutu une.

3.      Treening võib soodustada head unerütmi, kuid tugev treening tuleks läbi viia hommikupoolikul või ennelõunal. Lõdvestavad joogaharjutused on aga enne uinumist soovitatavad.

4.      Tugev toidukord enne magamaminekut võib und häirida. Ka võivad unehäireid kaasa tuua muutused dieedis.

5.      Oluline on viibida piisavalt päevavalguses, kuna loomulik valgus reguleerib une-ärkvelolekurütmi.

6.      Pange paika magamaminekule eelnevad rituaalid. Mõned tunnid enne magamaminekut tuleks vältida tuliseid arutelusid. Ka töömõtted ja -plaanid võivad magamajäämist häirida.

7.      Voodi on magamise jaoks. Telerivaatamine, raadiokuulamine ning lugemine toimugu väljaspool voodit.

8.      Muutke oma magamistuba lõdvestavaks ja õdusaks ruumiks.

Artikkel ilmus ajalehes kliinik.ee (oktoober 2014). 

Kas see artikkel oli kasulik?

Jaga

SAMAL TEEMAL

 

5 kommentaari

öötööline
17.11.14 11:37
Jutt on ilus kull, aga kui inimene töötab öösiti, siis millal ta magab? Päeval. Ja siis ei saa kull heast unest juttu olla, sest paneelmajas ei ole vaikust peaaegu mitte kunagi. Öösel on heal juhul, kuid öösel peab tööle minema ja nii 6 ööd nädalas. Pidevalt aastate vältel korralikult välja magamata. Keegi voiks ka öötööliste tervist uurida ja nende jaoks kasulikke artikleid kirjutada. Mitte kusagilt ei ole lugeda soovitusi, kuidas sellise töögraafikuga inimene ( töö öösiti kella kahest alates 6 ööd nädalas) peaks magama ja sööma. Ja kuidas magada paneelelamus, kus inimesed kuulavad muusikat, teevad remonti, lapsed kisavad ja trambivad, joodikud pidutsevad jne. Vaikus saabub kusagil kesköö paiku, aga siis on varsti aeg tousta ja tööle minna. Palun soovitusi magamise ja toitumise kohta ka neile, kes töötavad ainult öösiti.
-142
   
+177
Virve Kask
14.11.14 08:54
Suur tänu! Teie informatiivne teave on lausa hädavajalik. Probleem on selles, et osa inimesi peale kooli lõpetamist enam ei õpi ega arene. Kindlasti on aga inimesi, kes tunnevad oma tervise hoidmise vastu tõsist huvi. Teie tänuväärne töö koos Tervise Arengu Instituudi spetsialistidega aitab ennetada koos inimeste teaduslikkuse kasvuga haiguslikke seisundeid. Minu ettepanek on koos Haridusministeeriumiga vaadata üle riiklikud õppekavad ja tõhustada õpilaste,õpetajate ja lastevanemate teadlikkust tervislike eluviiside ( toitumine, vee joomine, liikumine, hügieen) ja kehakultuuri osas. Hädavajalik on meditsiinisõnastiku uus trükk. Iseõppijal on keeruline orienteeruda meditsiinialastes terminites. Gümnaasiumiharidus võiks keskenduda rohkem keemiale (biokeemiale), füsioloogiale ja toitumisõpetusele ja spordile.
-172
   
+147
RATASTOOLIINVALIID
13.11.14 11:56
Olen oma staatuse pärast väheliikuv, reeglina ma ei saa toast väljagi. Seepärast ma ei väsi füüsiliselt ära ja olen sunnitud uinumiseks unerohtu kasutama. Mind ei suuda arstid ka aidata, ainult Liiva Annus...
-182
   
+194

Lisa kommentaar

Saada