Vitamiinid 19.05.25 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere. Oleksin palunud kommentaari järgneval teemal. 2024 aasta alguses hakkasin tegelema kulturismiga, sellega seoses muutusid ka toitumisharjumused, hakkasin tarvitama toidulisandeid. Muu hulgas võtsin ka D vitamiini, 300 μg päevas. Hiljem kuulsin kuskilt,et D vitamiini ei tohiks võtta ilma K vitamiinita,muidu hakkab Ca liigselt verre sattuma. Mina K vitamiini ei võtnud.
Arst vastas:
Artur Minenko
dr Artur Minenko
Toitumisterapeut
Confido tervisekeskus
D-vitamiin ei sobi pikaajaliseks ega suurtes kogustes eraldiseisvaks tarvitamiseks. Üksinda manustatuna võib see soodustada veresoonte lupjumist (kaltsifikatsiooni), sealhulgas aterosklerootiliste naastude teket kaela arterites ja aordis. Selle põhjuseks on asjaolu, et D-vitamiin suurendab kaltsiumi taset veres. Kui puuduvad vajalikud kaasained, võib kaltsium ladestuda pehmetesse kudedesse, mitte luudesse.
Millega koos tuleks D-vitamiini võtta:
1. K-vitamiin (eriti K2, MK-7)
• Suunab kaltsiumi luudesse, mitte veresoontesse
• Hoiab ära arterite lupjumise
2. Magneesium
• Osaleb D-vitamiini bioloogilises aktiveerimises maksas ja neerudes
• Aitab vältida hüperkaltseemiat ja lihaskrampe
• Kaitseb veresooni põletiku eest
3. Kaltsium (vajaduse korral)
• Kui toidus pole piisavalt kaltsiumi, võib organism hakata seda võtma luudest, isegi kui D-vitamiini on piisavalt
4. B-grupi vitamiinid (eriti B6, B9 ja B12, samuti B3)
• Aitavad alandada homotsüsteiini taset, mis kahjustab veresooni
• Toetavad südame-veresoonkonna ja närvisüsteemi talitlust
Kokkuvõte:
D-vitamiini kombineerimine K2-vitamiini, magneesiumi, vajadusel kaltsiumi ning B-grupi vitamiinidega aitab:
• Parandada kaltsiumi imendumist ja suunamist luukoesse
• Vähendada veresoonte lupjumise riski
• Tagada D-vitamiini tõhus ainevahetus ja organismisisene kasutus
• Toetada südame, aju ja veresoonkonna tervist
Annustamise soovitused (täiskasvanutele):
• D-vitamiin: mitte rohkem kui 4000 IU päevas ilma vereanalüüside (25(OH)D ja kaltsium) tegemiseta
• K2-vitamiin (MK-7): 100–200 µg päevas
• Magneesium: 300–500 mg päevas (soovitavalt tsitraat-, glütsinaat- või malaatvormis)
• Kaltsium: ainult juhul, kui toidust saadav kogus on ebapiisav