Tere,
Olen mures oma 22-aastase tütre pärast. Mulle tundub, et tema lohakuses on midagi haiglaslikku. Elame tütrega kahekesi. Tema tuba on tema territoorium ja mina sinna ei puutu. Tuba näeb kohutav välja: asjad (kotid, sokid, pastakad, sendid, pesu, ajakirjad, ...) vedelevad läbisegi nii põrandal kui voodis. Voodit ta hommikuti ei korrasta. Kapi uks on pidevalt lahti. Kui tolm toas väga silmatorkavaks muutub, või kui on talle külalisi tulemas, siis käib tolmuimejaga üle, kuid põrandalappi ta ei tunnista.
Ühiskasutusega ruumide osas tuletan pidevalt meelde, et ta enda järgi koristaks. Peab tunnistama, et seda ta vahel harva ka teeb. Kuid krooniliselt jätab ta näiteks köögis kõik kapiuksed lahti - nii nagu oma toaski.
Enda eest ta hoolitseb väga ja näeb hea välja. Iga päev teeb selle nimel trenni ja näeb palju vaeva hea väljanägemise pärast. Koormus on tütrel suur - käib kõrgkoolis ja tööl. Selle kõrvalt jõuab ka pidutseda. Ma mõistan, et koristamine on tema jaoks tüütu ja tähtsusetu toiming, kuid niisugune lohakus tundub juba muret tekitavana. Ta on ju 22-aastane noor naine!
Ma ei ole puhtusekummardaja, ideaalselt korras kodu ma ka ei taotle. Minu märkuste peale läheme riidu.
Praegust olukorda ma ainult kasvatuse puudujäägi arvele ei tahaks küll panna.
Kuidas ma peaks olukorda suhtuma ja käituma? Kas selline lohakus on haiglaslik?
Lugupidamisega,
Urve

Arst vastas:
dr Irene Kalvet
Irene Kalveti Konsultatsioonid OÜ
Tere Urve!
Teie tütar on igati tubli noor inimene ja see on Teie kasvatuse vili. Kui elatakse koos, tuleks ühised reeglid koos kehtestada ja nendest kinni pidada. See oleks ideaalne olukord. Kui Teie tütar elab täiesti oma elu, küllap on tema kodu sama korras, kui Teil praegu. Seniks varuge kannatust ja leppige kokku selle korra suhtes, mida te veel ise kannatate ja nõudke selle täitmist. Näiteks köögi kapiuks võiks ju lahti olla, kui kapi sisu on korras ja keegi pead selle vastu ei löö. Kui tütre tuba segamini on, tõmmake uks kinni. Tegelege veidi endaga ja mõelge, kus on see piir, mida kokku leppida, mida suudate taluda. Kui elate üksi, siis on võimalik, et asjad kõik seal on, kuhu Te nad panete. Aga kui tulevad lapselapsed tulevikus külla?
Jõudu ja edu soovides!
Irene.