Multiformse erüteemi ravi 04.06.17 / Nahahaigused

Külastaja küsib:

Pöördun Teie poole suure murega.

Märtsi keskpaigas külastasime perega spaad. Meie 6-aastane tütar veetis basseinis suure osa nädalavahetusest. Viimasel päeval märkasin punetavat nahka tema säärtel ja käsivartel. Järgmisel päeval kodus hakkasid tal sügelema jalalabad, avastasin kublad. Järgmiseks hommikuks oli lööve ka peopesades, küünarnukkidel ja põlve piirkonnas. Kuna lööve järjest levis, kattis ka sääri ja käsivarsi, punnid olid turses ning moodustasid selliseid ringilisi alasid, nahk tulitas ja sügeles, pöördusime Lastehaigla EMO-sse, kus alguses kahtlustati klooriallergiat, kuid siis pandi diagnoosiks multiformne erüteem. Raviks määrati Zyrtec (2x10 tilka/p) ja Prednisoloni 3 päevaks vähenevate annustega. Saime peagi ka nahaarsti tasulisele vastuvõtule, kus kinnitati diagnoosi (raviks Zyrtec + Advantan Milk). Advantan parandas naha seisundit märgatavalt, küll aga hakkas haigus käima justkui lainetena. Kui vanad alad kadusid, tekkisid uued, mis katsid alati küll aina väiksemaid alasid, nt ainult küünarnukkidel või ainult jalalabadel. Külastasime ka tasulist allergoloogi, kes tegi veretesti (näitajad olid normis), aga kuna oli parajasti n-ö aktiivne laine, siis muid teste ei tehtud (läheme uuesti suvel). Tasulisel vastuvõtul tehti aprilli keskel ka veenivereanalüüs (eosinofiilide % 8,2; monotsüüdide % 10,5, eosinofiilide abs arv 0,6; monotsüüdide abs arv 0,8; EBV VCA lgG 100; EBV NA lgG 104; muud näidud olid korras). Sain arsti selgitustest aru, et igasugused viirused (nohud, köhad, külmavillid jms) taastoodavad seda haigust (umbkaudne mõte), haigus ongi pikaaegne ning taandub vaevaliselt. Siiski on haigus kimbutanud last 2,5 kuud.

Mai keskpaigas saime aja TÜ Kliinikumi, mille üks arstidest kinnitas diagnoosi. Et Advantan oli seisu leevendanud, kuid ei olnud terveks ravinud, määrati raviks Dermovate salv. Arst manitses hoiduma lõunamaistest puuviljadest, kommidest jms, käskis hoida last soojas ja hoiduda muudest viirustest. Ilmad läksid soojaks ja uus ravim aitas väga hästi - punnid kadusid nädalaga, mistõttu me salvi enam ei kasutanud (polnud sümptomeid). Seega jäi ravi katki päevapealt. Järgnes 5-6 päeva sümptomivaba aega, nahk nägi taas kena välja, olid vaid vanad jäägid tumedate varjundite näol. Rõõmustasime, et lõpuks!

Siis läksid ilmad külmaks, lapsel tuli kerge nohu ja tekkisid taas täpid põlvepiirkonda, mõni ka küünarnukkidele ja jalalabadele. Punnid ise on seekord palju väiksemad kui alguses – sellised peeneteralisemad ja pigem täpid. Samuti on täppe üsna väiksel alal (alguses kattis lööve suuri alasid - käsivarsi, sääri-reisi jne). Lisan ka pildi märtsikuisest seisust.

Olen mures, kuna ei saa aru, miks haigusnähud taastekivad ja kuhumaani olukord n-ö normaalne on. Annan aru, et praegune pilt ei anna võrreldagi algusega ning et nahaseisund on tõesti palju-palju parem, aga sellegipoolest hirmutab teadmatus, miks haigus lõplikult ei taandu. Kui alguses olid punnid suured ja moodustasid kiiresti suuri ringikujulisi tulitavaid alasid, siis praegu on lööve selline peeneteraline, pigem täpiline ega moodusta enam laikusid.

Samuti olen murelik, kuna olen lapsele määrinud mitu kuud hormoonkreeme, lisaks allergiarohtusid (Zyrteci vahetasime Claritini vastu). Advantani manustasime järjepanu õhtuti paar nädalat, sealt edasi üle päeva või paari – kokku 2 kuu vältel. Dermovatet määrisime järjest 2 x päevas 10 päeva jagu, siis sümptomid kadusid, vahepeal 5-6 päeva ei kasutanud, nüüd oleme jälle paar päeva esialgse skeemiga kasutanud. Laias laastus oleme siis hormoonkreeme manustanud kokku 2,5 kuud (mitte igapäevaselt) ning alati siis ainult punnidele, mitte laiemale alale. Kas nii pika aja jooksul võib hormoonkreem põhjustada lapsele mingisuguseid kõrvalmõjusid? Kui praegu on sümtomiteks pigem harva tekkivad punetavad täpid, mis kreemile kiiresti alluvad (tekivad ühel päeval, teiseks-kolmandaks päevaks taandunud salviga), siis kas Dermovate manustamine 2x päevas on vajalik või võiks taas määrida Advantani harvemate kordustega? Kui hormoonkreemi ei kasutaks, kas siis haigusnähud süveneksid (vahepeal on tunne, et ehk ei peaks midagi määrima, nahk tundub kurnatud)? Eriti hirmutab mind konkreetselt Dermovate kasutamine. Ehk aitaks nüüd, kui punnid on pigem täpid ja väiksemal alal, ka nõrgem kreem? Lisaks hormoonkreemile määrime ka Ortomedi oliiviõlikreemi, mida soovitas allergoloog.

Kas oleksid vajalikud ka mingisugused lisauuringud, mida seni haigust ravinud arstid ehk pole tarvilikuks pidanud, kui täpid taastekivad?

Arst vastas:

Kristi Abram

dr Kristi Abram

Dermatoveneroloog

Tere!
Saan aru Teie sügavast murest lapse nahaprobleemi pärast. Multiformne erüteem (ME) tekib mitmetel põhjustel – infektsioonid (eelkõige HSV ja EBV), ravimite tarvitamine, kokkupuude toksiliste ainetega, mõned toiduained, immuunsüsteemi mõjutavad kaasuvad haigused ja ka muud vallandajad, mida mõnikord ei õnnestugi selgitada. Antud haiguse puhul on ägenemised pigem reegel kui erand, aga siiski tavalisem on pigem 1-2 ägenemist aastas. Kergemate vormide korral paraneb nahk 2-3 nädalaga. Ulatuslikumate vormide korral 3-6 nädalaga. Kirjanduses on kirjeldatud ka persisteerivat vormi, mis kestabki mitu kuud järjest – põhjuseks tavaliselt ikka herpesviirusinfektsioon või mõni sisehaigus.
Antihistamiinikumid (Clarityne, Zyrtec) ja glükokortikoidid (prednisoloon, Advantan, Dermovate) on antud haiguse puhul esmavalikuravimid. Antihistmiinikumide kasutamise pärast ei pea mures olema – allergikud kasutavad neid kuid ja aastaid ja ainult vähestel on esinenud tagasihoidlikke kõrvaltoimeid. Hormoonide pikaajalist kasutamist me püüame piirata, aga antud juhul on olnud nende kasutamine põhjendatud. Mis puutub Dermovate kasutamisse, siis 2 x päevas kasutamisel raviefekt ei parane, seega ei ole mõtet üle ühe korra päevas kasutada. Siiski, kui probleem jätkuvalt kestab, soovitan pöörduda uuesti prof.Silma vastuvõtule, vajadusel saab organiseerida haiglaravi ja suurel visiidil juba ühiselt otsustada edasist ravitaktikat.
Lugupidamisega,
Kristi Abram

Kas see arutelu oli kasulik?

Nõuanded teemal: Nahahaigused

Erythema Exsudativum Multiforme

Tere!

Mul on selline küsimus, et 17aastaselt diagnoositi mul nahahaigus nimega Erythema Exsudativum Multiforme ja olin sellega ka haiglas. Põhjust arst mulle öelda ei osanud, aga ütles, et ...

Kristi Abram

Vastas dr Kristi Abram

Tere!
Multiformne erüteem ise ei ole viirusinfektisoon, vaid vallandub kõige sagedamini seoses HSV (herpesviirus ehk nn.ohatiseviirus) ägenemisega (HSV on olemas 95% inimestest). Minu arvamus on, ...

Loe edasi


Vaata kõiki nõustamisi

Küsi foorumist

Küsi