Alakaalulisus ja toitumine 21.10.25 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere.
Olen mures oma kehakaalu ja söömise pärast. Olen olnud alati kleenuke, kuid varem nägi see pigem tervislik välja. Umbes aasta tagasi hakkas aga kehakaal tohutult langema. (Olen 18-aastane, 170cm, hetkene kaal 46/47kg). Varem kaalusin stabiilselt 52-55 kg, sellest alla ega üles kaal ei läinud. Järsku hakkas kehakaal tohutult langema, tänu sellele tekkisid söömishäired. Ei suuda süüa korralikult ja nii nagu ettenähtud. Söön kord päevas ja ülejäänud päevast näksin midagi väikest, sest lihtsalt ei suuda endale midagi sisse suruda. Algul ei saanud asja tõsidusest eriti aru, kuid nüüd olen mitu kuud järjest pidevalt haige. Nõrkus, pearinglus, 24/7 magamine, väsimus on juba igapäevane. Isegi kui üritan natukenegi rohkem süüa, siis tee mis tahad- ei suuda. Mida ma peaksin tegema või kelle poole pöörduma.
Arst vastas:
Artur Minenko
dr Artur Minenko
Toitumisterapeut
Confido tervisekeskus
Tere! Teie kirjeldus näitab, et keha on kurnatud ja vajab kiiret toetust. Teie kaalulangus, söömisraskus ja pidev väsimus ei ole enam ainult „toitumise“ küsimus, vaid viitavad sellele, et organism töötab ellujäämisrežiimil.
Sellises olukorras ei tohi jääda üksi. Palun pöörduge perearsti poole ning paluge vereanalüüse (sealhulgas raua, B12, D-vitamiini, kilpnäärme ja põletikunäitajad). Vajadusel suunab arst Teid edasi toitumis- või psühhiaatria-spetsialisti juurde, kes on kogenud söömishäiretega töötamisel.
Söömine „vägisi“ ei aita, kui närvisüsteem on ülepinges. Esmalt tuleb keha rahustada – soe toit väikeste portsjonitena, mitte külm ega kange. Puljongid, supp, puder, keedetud muna, soe jook. Kui keha hakkab end turvalisemalt tundma, taastub isu järk-järgult.
Lisaks toitumisele on oluline taastada rutiin: kindlad söögiajad, piisav uni, värske õhk, rahulik liikumine (nt jalutamine). Söömishäired ei ole nõrkus, vaid märk sellest, et keha ja meel on väsinud.