50447 tasuta nõuannet!
Arst annab nõu, küsi julgelt!
Küsi arstilt!
Kliinik.ee RSS Feed
 
Kas suur valivus toidu suhtes täiskasvanueas on psüühilise häire tundemärk?

Kas suur valivus toidu suhtes täiskasvanueas on psüühilise häire tundemärk?

Kõik me tunneme kedagi, kes keeldub teatud toitudest kas nende ebameeldiva tekstuuri, ebaisuäratava värvi või lõhna pärast. Tavaliselt käituvad niimoodi lapsed. Ent Duke’i ülikooli söömishäirete keskuse teadlaste esialgse veebipõhise uuringu andmetel võib valivus toidu suhtes olla täiskasvanute seas levinum kui arvata võiks.

Duke’i ülikooli teadlane Nancy Zucker selgitas, et toidu suhtes äärmiselt valivad täiskasvanud võivad kannatada seni tundmata haiguse käes, mille nimi on valikuline söömishäire (selective eating disorder, SED). Tegemist ei ole pelgalt lapsiku käitumisega, rääkis Zucker veebiportaalile LiveScience. Pigem võib valivus toidu suhtes olla tingitud sellest, et need inimesed kogevad toitu teistest erinevalt. Veebiportaali LiveScience hinnangul võivad nad toidust hoiduda pigem selle välimuse või lõhna kui maitse pärast. Samuti on neil sageli olnud lapsepõlves toiduga seotud negatiivseid kogemusi, näiteks kõhuprobleemid või happe refluks. See haigus võib pikas perspektiivis kammitseda nende seltsielu ja mõjutada vaimset tervist, vahendab Time.

Valivatel sööjatel on tavaliselt sarnased nn ohutud toidud, milleks on tõenäoliselt toidud, mida nad lapsepõlves armastasid: näiteks friikartulid ja peekon, aga mitte puuviljad või köögiviljad. Ohutust tsoonist väljapoole jäävaid toite peetakse vastikuks.

Ei ole teada, kui palju selliseid ülivalivaid inimesi on. Tavaliselt nad varjavad oma sedalaadi probleeme ning hoiduvad sotsiaalsetest olukordadest, mis on seotud toiduga. Kuid juhul, kui seda saab pidada mingiks näitajaks, siis vähem kui viie kuuga registreerus Zuckeri põhjaliku Food FAD Study (pirtsakate söömisharjumustega täiskasvanute) veebiuuringusse üle 7500 inimese. Uuringus osalemist alustajaid oli isegi rohkem, aga kõik ei pidanud lõpuni vastu.

k

Kas see artikkel oli kasulik lugemine?
 
Tervise Arengu Instituut soovitab: soola pane kahvliga! Tervise Arengu Instituut soovitab: soola pane kahvliga!
Tervise Arengu Instituut soovitab kauplustes tootepakendeid lugeda ja võrrelda: inimene tohiks maksimaalselt tarbida umbes 5 grammi ehk ühe triiki teelusikatäie soola ööpäevas, soola pikaajaline liigtarbimine põhjustab aga erinevaid terviseprobleeme. btn_k
Tagli Pitsi: pealesunnitud soolased valikud Tagli Pitsi: pealesunnitud soolased valikud   Anoreksia võib olla põhjustatud ajudefektist Anoreksia võib olla põhjustatud ajudefektist
Kevadine toidulaud kergemaks ja värvilisemaks! Kevadine toidulaud kergemaks ja värvilisemaks!
Tervise Arengu Instituut koos Eesti suuremate kauplusekettidega kutsub ka kevadel pöörama suuremat rõhku puu- ja köögiviljadele, et tervislikumalt ja kergemalt toituda. btn_k
Tsöliaakiasse haigestumine on tõusuteel Tsöliaakiasse haigestumine on tõusuteel   Algab koolitoidu uuring Algab koolitoidu uuring
Tagasi Kliinik.ee lehele
10 soovitust mitmekesiseks toitumiseks
10 soovitust mitmekesiseks toitumiseks
Mida süüa, et toit oleks tervislik ja samas mitmekesine? Loe edasi...
Kas ma kaalun liialt palju?
Kas ma kaalun liialt palju?
Kas sinu kehakaal on normis? Tee test! Loe edasi...
Diabeet - kas mind ohustab 2. tüüpi diabeet?
Diabeet - kas mind ohustab 2. tüüpi diabeet?
Diabeet võib ohustada meid kõiki. Tee siinsamas lihtne test, mis näitab kui suur on sinu risk haigestuda 2. tüüpi diabeeti. Loe edasi...