Teadlased avastasid keha pirnikujulisust põhjustava geeni

Teadlased avastasid need DNA fragmendid, mis võivad mõjutada kehaehitust, sealhulgas klassikalist õuna- või pirnikujulist kehakuju naistel.

Ajakirjas Nature Genetics avaldatud ja Ühendkuningriigis läbi viidud uuringus leiti nende 13 geeni asukohad, mis selles rolli võivad mängida, mõjutades seejuures rohkem mehi kui naisi.

Koht, kuhu keharasv ladestub, võib mõjutada suhkurtõppe ja südamehaigustesse haigestumise riski. Seega võivad uuringu tulemused ka nende haiguste väljakujunemisele valgust heita, kirjutab BBC.

On teada, et nendel meestel ja naistel, kellel on rohkem rasva vöökohal kui istmiku- ja reiepiirkonnas, on suurem kalduvus haigestuda suhkurtõppe ja südamehaigustesse, kuid see, miks rasv eri kohtadesse ladestub, ei ole kaugeltki nii selge.

Töörühm, mida juhtisid Oxfordi ülikooli ja meditsiiniuuringute nõukogu teadlased, analüüsis enam kui 77 000 inimese geneetilist koodi, püüdes leida fragmente, mida oleks võimalik seostada erinevustega rasvkoe jaotumises.

Olgugi et need 13 fragmenti mõjutavad vaid murdosa erinevustest rasva ladestumises vöökoha ja puusade vahel, osutavad nad suure tõenäosusega mehhanismidele, mis mõjutavad rasva ladestumist.

Nendesse teadlaste tuvastatud 13 piirkonda jäävad geenid, mille mõju kolesteroolile, insuliinile ja insuliiniresistentsusele on teada – need geenid on seotud suhkurtõve väljakujunemisega.

Teises, veelgi mahukamas uuringus püüti tuvastada geenivariatsioone, mis on seotud erinevustega kehamassiindeksis ehk kaalu ja pikkuse standardnäitajas, mille põhjal otsustatakse, kas kehakaal on normaalne.

Teadlased tuvastasid 18 uut geneetilist varianti, mis olid esindatud kõrgema kehamassiindeksiga inimestel. Ilmnes, et need, kellel olid esindatud mitmed sellised variandid, kaalusid koguni kuni 9 kilogrammi rohkem kui need, kellel esines neist vaid mõni üksik.

Kas see artikkel oli kasulik?

Jaga