Riho Tänak: auto turvavarustus olgu lapsele vastav

Riho Tänak: auto turvavarustus olgu lapsele vastav

Kliinik.ee uuris komissar Riho Tänakult Politsei- ja Piirivalveameti korrakaitsepolitseiosakonnast, milliseid vigu teevad lapsevanemad laste turvavarustuse kasutamisel autos.

„Enimlevinud vead on need, et ei ole see turvahäll või –iste lapse mõõtmetele vastav. Sest kui laps kasvab, tuleb ikkagi järgmise astme varustus juba hankida ja igal sellel turvaistmel, -turvahällil on peal lapse kaal, millise kaaluni see turvavarustus teda kaitseb,“ ütleb Tänak.

„Ja teine asi on selline tüüpiline - kui turvahäll pannakse esiistmele ja sellel sõidukil on turvapadjad, nii juhil kui reisijal, siis tuleks kindlasti teenindusest läbi sõita ja see turvapadi välja lülitada. Muidu on selle kasutamine väga ohtlik,“ lisab komissar.

Tänak selgitab, et palju sõltub siiski konkreetsest turvavarustusest ja autost -  igal mootorsõidukil on kaasas kasutusjuhend ning seal on ka täpselt kirjas, mismoodi on õige just selles autos turvatooli või –hälli kasutada. „Tuleb ikkagi uurida, kuidas seda turvavarustust kasutada saab ja kuidas teda tuleb kasutada, nii et ohutu oleks - see tuleb endale selgeks teha, mitte osta mingisugune lihtne istumisalus,“ ütleb Tänak.

„Peab jälgima, et kõik oleks kasutusjuhendi järgne ja lapse kaalule vastav. Et turvavöö, millega laps kinnitatud on, oleks ikkagi selliselt kinnitatud, mis  last turvavarustuses kinni hoiab. Et ta ei jookseks kuskil t üle pea. Turvavöö nõudeid meil otseselt kuskil kirjeldatud ei ole, aga mis on reegel – ta peab jooksma üle õla ja üle mitte puusa, vaid allapoole vööd, jalgade koha pealt,“ lisab ta.

Soovitused kõlavad tegelikult üsna lihtsalt – tuleb üles otsida sõiduki kasutusjuhend ning turvavarustuse kasutusjuhend ning need hoolikalt läbi lugeda.

„Põhiline on - igasuguse turvavarustuse juures - et kui selline asi soetada, siis igal vahendil on kaasas kasutusjuhend ja sellest tuleks alustada. Üldjuhul on kasutusjuhendis ka kirjeldatud, kuidas seda õigesti  kasutada, et laps selles turvavarustuses kaitstud oleks,“ selgitab Tänak. „Teine asi on see, et kui soetada mõne tuntud firma oma, kes seda kogemust omab,“ lisab ta.  Kindlasti ei ole küsimus reklaamis, kuid väga odavat varustust alati ei soovitata. „Kui elementaarset kasutusjuhendit kaasas ei ole, siis võib oletada, et ega see väga kindel ja turvaline asi ei ole,“ tõdeb Tänak.

Küsimuste korral soovitab Tänak pöörduda sellesama kaupluse või maaletooja poole, kes turvavarustust müüvad. Lisaks osatakse ka sõiduki teenindusest nõu anda, kuidas turvavarustust paigutada ja kas on vajadus näiteks kaasreisija turvapadi välja lülitada.

Neil, kes ostavad kasutatud sõiduki või teise ringi turvatooli, tuleb samuti kasutusjuhendid üle vaadata. Ka siis soovitab Tänak vajadusel teenindusse pöörduda, sest maaletooja oskab kindlasti selgitusi jagada toote kohta, mida ta on müünud. Kindlust võiks anda turvavarustuse märgistus - tüübinumber seal peal ja oma tähised, milliste maade nõuetele ta kehtib. „Mis on Euroopas kohustuslik turvavarustusel kasutada, on see nõndanimetatud E-märk, mis siis näitab, et ta vastab Euroopas kehtivatele nõuetele - see peaks kindlasti olema.  Kui varustusel on tüüp olemas, siis leiab selle kasutusjuhendi ka internetist üles. Kõik nõuded, mis Euroopas kehtivad, on internetist väga ilusti kättesaadavad,“ ütleb Tänak.

Lapsevanemad peaksid kindlasti silmas pidama, et lapsed oleksid turvaliselt sõidukisse kinnitatud. Enda hoolikus võib õnnetusse sattumisel vigastusi kindlasti oluliselt vähendada.  Turvavarustuse mittekasutamine või valesti kasutamine võib kurvad tagajärjed kaasa tuua ka korralikele juhtidele – õnnetuse põhjustavad teiste juhtide eksimused.  

Kas see artikkel oli kasulik?

Jaga

 

Lisa kommentaar

Saada