Toitumishäire kahtlus 10.04.11 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Mul on kahtlus, et põen buliimiat. Selgitan siis ka veidi. Kui ma nüüd tagasi mõtlen, siis asi on kestnud ligi 9 aastat. Juba sel ajal tekkisid sellele omased sümptomid, mis ka praegu samamoodi kestavad. Nii, et umbes nädal aega ei söö, sest pole kas isu või tahtmist ja siis söön meeletult palju jälle korraga mingi hetk. Praegu, viimased aasta või nii, on asi läinud eriti hulluks. Samamoodi: pidevatele näljaperioodidele vahelduvad söömishood, pidevad äraminestamised ka selletõttu. Tean, et mu toidulaud pole just eriti mitmekesine ega ka vitamiinirikas, peamiselt vast seetõttu, et elan üksi ja rahaga on nii nagu on (õpin alles) ja noh, olen ka toidu suhtes tegelikult päris valiv, et päris paljusid asju ei suudagi omale sisse ajada. Magusat tarbin ka päris palju, seda siiski peamiselt sellepärast, et toidust ma ju oma energiat ei saa ja kuskilt peab see ju tulema. Hakkasin ka võtma nüüd antibeebipille, peale mida tuli väga lühikese ajaga ümbermõõtu ja kaalu juurde, nii kuue kilo ringis. (Ma tegelikult täpselt ei tea, kas see mõjutab siin midagi, kuid tundus omale nii vähemalt) Vahel, kui jälle tuleb see nälgimisperiood, siis hiljem, kui tuleb see n-ö õgimisehoog, siis ei olegi võimalik süüa, sest toit ei lähe alla ja halvemal juhul oksendan selle kohe ka välja. Lisaks on ümberkaudsed inimesed ka juba kas vihjanud või otse öelnud, et ma olen nii paksuks läinud ja see oli ka ajend, miks ma otsustasin, et ma pean sellega tegelema, sest ma kardan, et sellise söömisega kaua ma enam vastu ei peagi.
Tahaksingi küsida, et kui tõenäoline on, et tegu on toitumishäirega juba? Ma ei tea, kas sellest kirjeldusest siin piisab, kuid ma nagu ei osanud muud juurde lisada ka. Lisaks, üritasin ka otsida dietoloogi oma kodulinnas, Haapsalus, aga ei leidnudki sellist ja Tallinnas käimine oleks selle tõttu päris kulukas ja antud hetkel finantsiliselt kohe üldse mitte võimalik.
Lisaksin juurde veel ühe küsimuse, et kuidas käib saamine dietoloogile? Kas vajan selleks perearsti saatekirja või võin ise aja kinni panna ja kas see on
tasuline?
Ette tänades
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Kirja teel diagnoosi panna pole võimalik, kuid probleemne on teie toitumine kindlasti, millel võivad tulevikus olla tervisele tõsised tagajärjed. Seega soovitaksin ennast kõigepealt toitumise osas harida kasutades näiteks toitumine.ee lehekülge. Dietoloogi kui sellist meie meditsiinisüsteemis minu teada hetkel ei ole. Mõnede meditsiiniasutuste juures on õed, kes nõustavad toitumise osas, kuid kui räägite võimalikust toitumishäirest võib abi saamiseks pöörduda Tartu Ülikooli Psühhiaatriakliiniku juures olevasse toitumisprobleemidega tegelevasse keskusesse, mille teenused on haigekassa poolt kaetud.
Heade soovidega, dr.Ehala