Uuring: ohtlike ravikombinatsioonide kasutamine eakate hulgas on kahekordistunud

Uuring: ohtlike ravikombinatsioonide kasutamine eakate hulgas on kahekordistunud Foto: Shutterstock

Uus uuring näitab, et USAs on suurenenud eakate patsientide osakaal, kellel on risk raskete ravimite kõrvaltoimete tekkeks.

Ameerika arstide liidu ajakirjas JAMA Internal Medicine avaldatud uuringus selgus, et 62–85 aastaste inimeste hulk, kes kasutavad viit või enamat ravimit või toidulisandit, on suurenenud 53,4%-lt 67,1%-ni.

Chicago ülikooli farmaatsiadoktori Dima, M. Qato ja tema kolleegide uuringu põhjal kasutas 2010–2011. aastal 15,1% eakatest suure koostoimeriskiga ravimikombinatsioone, mida on enam kui 2005.–2006. aasta hinnanguline 8,4%.

„Nende tulemuste põhjal on mitmete ravimite ebaturvaline kasutamine eakate hulgas kasvav rahvatervise probleem. Seetõttu peaksid tervishoiuspetsialistid kaaluma eakate patsientide ravimisel hoolikalt levinud retsepti- ja käsimüügiravimite kombinatsioonide kõrvaltoimeid ning nõustama patsiente nende osas,“ rääkisid autorid Medscape’ile uuringu tulemustest.

Kõige enam oli retseptiravimitest suurenenud statiinide, trombotsüütide vastaste ravimite (32,8%-lt 43,0%-ni), mittesteroidsete põletikuvastaste ravimite (10,1%-lt 13,7%-ni) ja prootonpumba inhibiitorite (15,7%-lt 18,5%-ni) kasutamine.

Toidulisandite puhul leidsid autorid, et oomega-3-kalaõlide kasutamine oli hoolimata nende piiratud kardiovaskulaarsest kasutegurist kasvanud ligi 4 korda ja D-vitamiini kasutamine peaaegu 3 korda. „See võib olla tingitud raportitest, mille põhjal on neil positiivne mõju eakate kognitiivsetele võimetele,“ selgitasid autorid.

Uuringusse oli kaasatud 2005.–2006. aastal 2351 uuritavat ja 2010.–2011. aastal 2206 patsienti vanuses 62–85 aastat. Uuringu kestel viidi läbi koduseid intervjuusid ja otseseid ravimite ülevaatusi. Uurijate järgi oli ravim kasutusel juhul, kui vähemalt üht retsepti- või käsimüügiravimit või toidulisandit tarbiti vähemalt kord ööpäevas või kord nädalas.

Allikas: Dima M. Qato, PharmD, MPH, PhD; Jocelyn Wilder, MPH; L. Philip Schumm, MA; Victoria Gillet, BS; G. Caleb Alexander, MD, MS. Changes in Prescription and Over-the-Counter Medication and Dietary Supplement Use Among Older Adults in the United States, 2005 vs 2011. JAMA Intern Med. 2016;176(4):473-482. DOI:10.1001/jamainternmed.2015.8581, http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2500064

Kas see artikkel oli kasulik?

Jaga

 

15 kommentaari

MIKS KIRJUTAME VÄLJA RAVIMI
10.01.17 19:40
JA VARSTI VAHETAME --UUE RAVIMI
KUI VERERÕHKU POLE ---ISEGI DR, KORROVITŠ
SAANUD KONTROLLI ALLA,, JÄÄB IKKA KUSKIL 170/ 110
0
   
+1
JA DOKTOR ON KA MURES ;;;
08.12.16 10:47
ET ÜKSKI RAVIMITE KOMBINATSIOON
3... RAVIMIT ---EI ALANDA VERERÕHKU ;;????
-4
   
+10
Maiu
10.11.16 22:04
Patsient viidi kiirabiga Kuressaare Haigla EMO-sse kõhuvaluga .Patsent oli diabeet .Neerude puudulikkus ainult süvenes .Seda loeme endokrinoloogi Virge Nemvaltsi kirjutatud anamneesist.EMO-s hoiti patsienti 3 tundi.Talle tehti kompuuter tomograafia uuring ,mille tegemiseks kasutati joodi sisaldavat kontrastainet. Seda aga kasutada poleks tohtinud,kuna neeru puudulikkus oli suur .selle kontrastaine kasutamise tulemusena lakkasid neerud hoopis töötamast,surma tunnini enam uriini ei ole tulnud.Kuidas julges EMO-s valves olnud arst riskida ,sest tulemus oli kohe peagi käes.Patsiendil lakkas öösel süda töötamast.Nüüd on ta hauas.See patsient läks elus esimest korda haiglast abi saama.Haiglas ei suudetud diagnoosi pannagi .Anti bisacodyli .mille tulemusel käis ta öö jooksul 12x istes .Kõhuvalu kohta kirjutati ,et püsib stabiilselt .Kompuutri tulemus oli et sooled on gaasi täis ,mida oli juba varem teada .Kasu selle tegemisest muud ei olnud ,kui neerud sõna otseses mõttes lakkasid töötamast.See on väga ränk viga,st RAVIVIGA Muidugi kõik sai alguse endokrinoloog Virge Nemvaltsi ebaadekvaatsest ravist .Meil on 2aastat veel aega ,eks näis ,millega see eksijatele lõpeb.Kui nii riskitakse inimeluga ,siis see ei ole mitte kunagi andestatav.
-17
   
+75

Lisa kommentaar

Saada