Liposomal Glutathione 29.09.21 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere,
Minul on küsimus seoses ühe konkreetse toidulisandiga/antioksüdandiga - Liposomal Glutathione ning selle võimalikust kahjulikust mõjust südamele.
Glutathione on antioksüdant, mis aitab kaasa immuunsüsteemi normaalsele funktsioneerimisele, ning sellel on oluline roll kudede ehitamisel ja taastamisel. Glutathione aitab kaitsta rakke võimaliku kahju eest, mida põhjustavad vabad radikaalid. Glutathione'i madalamat taset on assotseeritud kõrgendatud riskiga haigestuda vähki, teise tüübi diabeeti, Parkinsoni jt sellesarnastesse haigustesse.
Suur hulk usaldusväärseid allikaid (sh WebMed, aga ka rida uurimustöid, mida olen leidnud PubMed'ist) räägivad antud antioksüdandi kasulikkusest ja soovitavad seda suplementeerida. Näiteks:
https://www.webmd.com/diet/health-benefits-glutathione#1
Selle informatsiooni põhjal olen otsustanud tarvitada nimetatud toidulisandit - Liposomal Glutathione. Konkreetselt seda toodet:
https://www.quicksilverscientific.com/all-products/glutathione/
Kuid hiljuti juhtusin ühe vanema (2007 aastast) uurimustöö otsa, mille viisid läbi UTAH ülikooli teadlased, kes jõudsid mõnevõrra teistsugusele tulemusele, et kõrgendatud "reduced glutathione"-i tase võib hoopis olla südamehaiguste põhjustajaks ja viia nn heart failure'ni. Uuringu kokkuvõte:
https://www.news-medical.net/news/2007/08/12/28697.aspx
Siit minul kolm küsimust, millele loodan, et Teie kui oma valdkonna (meditsiini ja toitumise) tippspetsialist vastata oskate:
1. Kas Liposomal Glutathione kasutamine võib tõesti põhjustada/viia südamehaiguste tekkeni või koguni südameinfarktini?
2. Kas selle konkreetse toote - Quicksilver, Liposomal Glutathione (link toote detailidega ülal) kasutamine vastavalt tootja poolt ette nähtud kogustes on ohutu ning kas võin sellega jätkata?
3. Kas on midagi, mida veel võiksin seda toidulisandit tarvitades teada, aga ei oska ehk isegi küsida?
Suur tänu süvenemast ja vastuse eest.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Nagu oma kirjas mainite on glutatiooni näol tegu tugeva antioksüdandiga, mis osaleb meie kudede ja organite kaitses. Glutatiooni toodetakse maksas ning mitmekülgne toitumine peaks meile tagama vajamineva varu.
Kirjas mainitud artikkel kirjeldab katset hiirtega ning selle tulemusi ei saa üks-üheselt üle tuua inimestele. Vastab aga tõele, et nii nagu mingite toitainete puudus võib meie keha kahjustada, niisamuti teeb seda ka nende liig. Just sellele fenomenile teie poolt mainitud artiklis viidatakse.
Glutatiooni kohta on küll palju teadusuuringuid, kuid suur osa neist ei puuduta toidulisandite kasutamist ja viimaste võimalikke kõrvaltoimeid. Nendes uuringutes, mis olemas, mainitakse eelkõige kõrvaltoimetena seedetrakti probleeme.
Teie poolt küsitud toote kohta on minul samuti vaid tootja info. Tootega varasemat kogemust pole. Võin vaid öelda, et tänaste teadmiste kohaselt võiks antud vorm olla organismile paremini kättesaadav, kuid kas ka sellest pärinev glutatioon päriselt rakkudesse jõuab, selles osas ei olda kindlad.
Kuna olete teadusartiklite lugeja, siis lisan ühe ülevaateartikli, kust leiate ehk endale huvipakkuvatele küsimustele vastuseid: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6770193/
Lõpetuseks sooviks öelda, et mistahes toidulisandit on mõistlik võtta juhul kui selleks on selge vajadus ning eelnevalt on teada, et toit seda meile ei taga.
Parimate soovidega, dr. Ehala