Lapsel ülekaal 07.12.06 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere.
Mure 7 aastase poisi kehakaaluga. Laps on 138 cm pikk ja kaalub 52 kg. Sünnikaal oli 3,66 ja pikkus 53 cm, aastaselt umbes 12 kg ja 77 cm. Rinnapiimatoidul oli 1,2 aastani, lisatoitu hakkas saama 6 kuuselt. Kehakaal on lisandunud pidevalt vaikselt, mitte järsku ja kiiresti. Samas poiss on energiline , mitte loid. Ta ei suuda kolme sekunditki rahulikult seista, ikka peab isegi paigal tammuma.
Kuidas ma saan oma last aidata , et kaalus pisut alla võtta, millised toiduained tuleks kindlasti ära jätta või piirata? Elame väikelinnas ja perearst annab selliseid üldisi soovitusi piirata magusat. Seda teeme niigi. Kui suur peaks olema sellises vanuses lapse päevane kcal kogus? Kas on ehk mõni erialaarst, kelle poole pöörduda abi saamiseks menüü koostamisel? Kas oleks abi näiteks keha üldmassaažist ainevahetuse kiirendamiseks?
Infoks vanematest, et isal( 46 a. ) on ka ülekaal olnud probleemiks koolieast siiani. Isa on 191 cm ja kaal 120 kg. Mina olin lapsena päris kõhna ja kuni 44 eluaastani kõikus kaal 59- 67 vahemikus, pikkus on 169 cm. Nüüd olen paari aastaga juurde võtnud ja kaalun 73 kg. Nii, et kogu meie perel oleks vaja oma söömistavasid muuta. Kas kaalujälgijate menüü järgi tohiks ka last toita?
Kiri sai pikk, ootan tänuga vastust.
Ülekaalulise poja ema.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Alustan vastamisega teie kirja lõpust. Lapse kaalumurede lahendamine on tõepoolest kogu pere ühine ettevõtmine olgu siis vanemad norm- või ka ise ülekaalus. Olulisemaks on aga, et laps ise sooviks neist ümberkorraldustest osa saada. Selleks on vaja nii selgitustööd kui kuhjaga head tahet ning kannatlikkust. Sobiva kaloraaži paikapanekuks on vaja teda kui palju laps praegu keskmiselt pävas sööb, kui palju liigub, kas ta tegeleb mõne spordialaga jm. Parim võimalus selleks on päeviku pidamine mõne aja vältel, mida saaks koos spetsialistiga analüüsida ning mis lubaks paika panna edasised soovitused ja kava. Mingeid rangeid dieete taolises vanuses pidada ei maksa. Tegu on ju kasvava organismiga, mis peab kätte saama kõik keha ülesehitamiseks vajalikud komponendid. Soovitusena võin öelda, et Tallinna Lastehaigla juures on olemas ülekaaluliste laste päevakeskus, kust alati abi võite leida ning ka mina võtan teid heal meelel konsultatsioonile, et probleemidele lahendusi otsida. Esimene soovitus on aga toitumise korrapära ning pidevate lisapalade vältimine (krõpsud, kommid, pähklid, magusad kohukesed, jm.). Leidke mõned meelepärased puu- ja juurviljad ning hoidke need käepärast. Õpetage ja toetage last tegema tervislikke valikuid. Koos lapsega õpite ju ka ise.
Heade soovidega, Kristel Ehala-Aleksejev