Alakaal 12.08.16 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere,
Olen mures oma kaalu pärast. Olen 14-aastane tüdruk, kaalun 44 kg ja pikkus on 175-176 cm. Mul on ilmselt see geenides, kuna õde ja isa ja vanaema olid nooruses ka sellised peenikesed, aga mul on tunne, et ma olen siiski liiga alakaalus. Söömisega mul probleeme pole. Söön korraliku hommikusööki, lõunasööki ja muud. Koolis väga ei söö, seepärast et koolitoit pole kõige maitsvam. Kodus aga küll, söön tavaliselt isegi rohkem kui mu paar normaal- või ülekaalus sõpra. Kaalunumber tõuseb nii vähe aastatega. Olen väga peenike ja paljud on mõelnud, kas ma olen anoreksik või midagi sellist. Tegeikult kaal lihtsalt ei tõuse kergelt. Kui ajutiselt tõuseb peale suurt söömist on see varsti tagasi sama, mis varem. Niisiis kas te oskate mulle midagi soovitada või nõu anda?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Oma pikkuse kohta olete tugevas alakaalus, mis võib ohustada ka tervist. Annan küll esmased soovitused, aga panen südamele, et läheksite kontrolli nii oma perearsti juurde kui ka peaksite nõu mõne toitumisspetsialistiga.
Tallinnas võib pöörduda näiteks Lastehaigla toetusfondi toitumisnõustaja Kristin Salupuu juurde.
Vajalik oleks teada saada kui palju energiat tegelikult toiduga tuleb ja see kogus ei tohiks olla kindlasti alla 2000 kcal/ päevas, pigem isegi rohkem: 2300 kcal ja veelgi enam. Täpselt saab öelda juba toitumist analüüsides. Internetis on saadaval mitmed toitumispäevikud, mille abil end analüüsida (näiteks nutridata.ee programm).
Oluline on regulaarne söömine, kusjuures toidukordade vahed ei tohiks olla antud juhul pikemad kui 2-3 tundi. Vahepaladena olgu alati kaasas toitainete- kui ka energiaküllased pähklid, mandlid, seemned. Vaadata tuleks, et kaetud oleks igapäevaselt kõik toidugrupid: teraviljatooted, piimatooted, liha-muna-kalatooted, puu-köögiviljad ja lisatavad toidurasvad. Kui palju täpselt igast toidugrupist süüa, saab öelda juba toitumisnõustaja. se saate lugeda selle kohta toitumine.ee leheküljelt. Keha arengu mõttes on väga oluline söögist saadav piisav valgukogus. Seega olgu igapäevaselt laual kohupiim ja/või kodujuust. Samuti kala, kana või munaroad. Magusaid tooteid (saiakesed, kommid, kohukesed, kreemid, jmt) ei pea vältima, kuid need ei saa olla kaalu tõstmise aluseks.
Heade soovidega, dr. Ehala