Alakaalulisus 05.01.14 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere, ma olen 12aastane, olen 146 cm pikk ja kaalun 33 kg. Tahtsin teada, et mida peaksin rohkem sööma, et mul oleks normaalkaal?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Osadel inimestel ongi kaalu raskem juurde saada ning nad on oma kehaehituselt hapramad ja väiksemad. Oluline on püüda hoiduda alakaalust. Kui tervisenäitajad korras ei tohiks muretsemiseks siiski suurt põhjust olla.
Esimese asjana tuleks söömise puhul jälgida, et toidukorrad oleks vägagi korrapärased: süüa pigem sageli(2-3 tunni tagant) ja pigem väikeste portsude kaupa. Toit olgu hästi mitmekesine ning erilist tähelepanu tuleks pöörata valkudele oma toidus. Valgud on meie kehale ehitusmaterjaliks. Seega peaks menüüsse kuuluma kohupiim, kodujuust, ricotta (pean siinjuures silmas mitte magusaid tooteid). Samuti muna, kala, linnuliha, kaunviljad. Vähemalt osadel hommikutel võiks olla söögiks puder ning muudest teraviljatoodetest olgu igapäevaselt esindatud täisteratooted. Sageli usutakse ekslikult, et rasvase- ja magusasöömine aitab kaalu tõsta, aga nende puhul, kes alakaaluga kimpus, mainitud toitudest kasu pole. Samuti tasuks hoiduda kiirtoidust, sest seal napib toitainetest, mis organismile tõeliselt vajalikud. Kõigele muule lisaks tuleb endale selgeks teha oma päevane energiavajadus, millest lähtuvalt saab teha valikuid toitumise osas.
Heade soovidega,
dr.Ehala