Alakaal 13.11.13 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Olen 17-aastane tüdruk, kaalun 60 kg ning pikkust oli viimase mõõtmise juures 181 cm, mis kehamassiindeksi järgi viitab alakaalule. Olen alati väga kõhn olnud ning olen seda siiani, mis on murettekitav. Söögiisuga probleeme ei ole, söön hommikul, lõunal ning õhtul normaalseid portsjone sooja toitu, kuid keha näeb endiselt välja nagu 12-aastasel ja kaalust juurde ei võta. Regulaarselt trennis küll ei käi, kuid iga päev veedan piisavalt aega vabas õhus jalutades ning samuti võtan osa kehalise kasvatuse tundidest koolis. Minu küsimus ongi - mida peaksin tegema või kuhu pöörduma, et kaalu tõsta? Menstruatsioon algas umbes 13-aastaselt ega ole siiani kordagi pikemat pausi vahele tekkinud nagu tavalielt alakaalu puhul võib juhtuda. See nagu viitaks sellele et keha areng peaks olema tavapärane, kuid büst on siiani täiesti olematu ning keha üldpildis on ka nagu lapsel. Mis oleks Teie soovitus?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Tegu on kerge alakaaluga, kuid kui keha funktsioneerib normaalselt, siis hetkel ilmselt tõsisemaks muretsemiseks põhjust pole. Nõu või pidada oma perearstiga, kes saab vajadusel määrata analüüse kui peaks tekkima kahtlus siiski mingile terviseprobleemile. Selle kõrval annan aga oma tavapärase soovituse pidada toidupäevikut ja seda siis analüüsida. Võimalik on, et päevane energiavajadus on suurem kui toiduga kätte saate. Analüüsimisel saab kasutada abiks näiteks nutridata.ee või kaaluabi keskkondi.
Heade soovidega, dr.Ehala