Kehakaal ja toitumine 09.10.13 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere
Olen 18aastane tütarlaps, alati väga peenike olnud, kuid puberteedi saabumisel võtsin juurde umbes 10-15 kilo. Trenni olen alati üsna kõvasti teinud. Kaalun 60 kg ja olen 164 cm pikk, alustasin paar nädalat tagasi toitumiskavaga, kuigi ennegi väga ebatervislikult ei söönud. Üleliigne pekk aga lihastelt ära ei kao ja kaal ei lähe alla, tekib juba kerge masendus, et ei taha enam üldsegi süüa, sest ei ole vahet, kas söön salatit ja liha või siis midagi ebatervislikumat ja kaal ikka sama(ideaalkaal on 53-55). Hakkan juba lootust kaotama, sest enam tervislikumalt toituda ei saagi. Võib see olla stressist, kuna vabu päevi väga pole: käin koolis, trennis ja tööl? Samas tervisliku toitumisega peaks hakkama ju pekk kehalt v lihastelt kaduma ja kaal langema? Samuti on tekkinud väike lõualott ja punnis põsed, mida enne ei eksisteerinud. Nägu nagu väiksel hamstril. Olen mures, mis võiks probleemiks olla?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Kirjast ei selgu, kas olete kunagi reaalselt välja arvutanud oma päevase energiavajaduse ja sellele vastavalt kohandanud siis oma toitumist. Kui ei, tasub seda kindlasti teha. Teadmata küll kogu infot pakun, et teie päevane kaloraaž võiks jääda vahemikku 1600-1800 kcal, sõltuvalt füüsilisest aktiivsusest. Toitumine.ee leheküljelt leiate tabelid, kuidas erinevaid toiduainetegruppe vastavalt kaloraažile päevas jaotada. Loomulikult võite pidada nõu ka perearstiga, kes saab anda omapoolseid soovitusi. Paar üldist nõuannet, mis peaksid meile kõigile sobima. Sööge regulaarselt ja püüdke oma päev sättida nii, et õhtusöögiks oleks 70-80% energiast juba tarbitud(sõltub füüsilisest aktiivsusest). Õhtusöögi ja magamamineku vahel olgu vähemalt 2-3 tundi, mis ei tähenda, et kui heidate magama peale südaööd, võiksite veel kella kümne-üheteist ajal hilisõhtul endale tubli kõhutäie lubada. Soovides veidi kaalu korrigeerida tasub õhtuti üle vaadata süsivesikuid sisaldavate toiduainete hulk ja neid pigem vähem tarbida. Üks soovitus on veel. Oma kehaga tuleb sõbraks saada. Endasse sõbralik ja hooliv suhtumine aitab meil kergemini soovitut saavutada ning lubab paremini mõista, milline on just minu keha eripära ja talle antud iseloomulikud vormid. Mida saan muuta ja mida ei, selle mõistmise annab mulle eneseaustus.
Heade soovidega,
dr.Ehala