Ülekaal 15.09.11 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Ma ei tea, kelle poole pöörduda ja seepärast otsustasin Teilt küsida, mida teha. Olen 36aastane, aprilli ja pool maid veetsin Tallinna psühhiaatria kliinikus. Ise elan Jõhvis. Sinna minnes kaalusin 68 kg, nüüd aga 82 ja kuidagi ei saa ma neid kilosid maha. Püüan küll vähem süüa ja rohkem liikuda, aga midagi ei aita ja see viib tihtipeale enesetapu mõteteni. Olen kole ja paks, see on lihtsalt õudne. Muide pikkust on mul kõigest 165 cm, nüüd kujutage ette, mida ma peeglist näen. Praegu rohtudest kasutan antidepressante ja tyroxini 50 mg,kilpnäärme jaoks,noh sinna juurde veel unerohud.Palun,anun aidake mind ,ei suuda sedasi enam elada,olen täielikus ahastuses, ei jaksa enam nii elada. Aidake!!!!!!!!!
Ette tänades, J.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Kui võtate endale pisut aega ja sirvite läbi eelnevalt tulnud kirju, siis näete, et analoogseid küsimusi on hästi palju. Võimalik et kaalutõusu üks mõjureid on ravimid ning selles osas soovitan nõus pidada oma raviarstiga.
Mis puudutab söömist liikumist, siis siin annan oma tavapärase soovituse. Hakake pidama päevikut, kuhu saab kirja kõik söödu ja joodu kui ka päevane füüsiline aktiivsus. Toitumisest arusaamiseks ning oma päeviku analüüsimiseks kasutage nutridata.ee või toitumise.ee lehekülgi. Treeningute kohta saate nõu trimm.ee leheküljelt. On väga umbmäärane öelda, et ma söön vähem. Kui soovite kaalu kaotada tuleb täpselt teada kui palju sööte, palju liigute.
Üks lihtne võimalus oma liikumisaktiivsuse kontrollimiseks on soetada endale sammumõõtja, võttes näiteks esmaseks eesmärgiks teha minimaalselt 5-6000 sammu päevas ning võimalusel iga nädal leida üks-kaks päeva, kus kõnnite 10 000 sammu. Kui jõudu jagub ning tervis võimaldab võiks kõnnikoormust tasapisi tõsta. Toitumise poole pealt leidke oma vajadustele vastav kaloraaž ning pöörake tähelepanu toiduainete valikule. Kuigi toiduainete rasvasisalduse jälgimine on tähtis, mõjutavad kehakaalu sama oluliselt teatud tüüpi süsivesikuterikaste toiduainetega liialdamine. Teadmata küll, mis on teie toitumiseelistused soovitan siiski vältida magusaid jooke, vähendada suhkrutarbimist, sealjuures hoiduge näiteks teatud periood täielikult pagaritoodetest ning teistest rohke suhkrusisaldusega toodetest. Tänapäeval lisatakse suhkrut kui ka maisisiirupit mitmetele soolastelegi toodetele. Seega õppige lugema toodete pakendeid, et teha tasakaalukamaid valikuid(kaloraaž, rasvasisaldus, suhkrusisaldus, jm). Vaadake üle oma päevane toidukordade jaotus. Siinkohal on oluline õhtusöögi suurus. Kindlasti ei tohiks viimane olla päeva põhisöögikord ning toiduvalik sisaldagu kergeid vedelikurohkeid roogasid (köögiviljad, hautised, supid, väherasvased liha- või piimatooted).
Kirja põhjal julgen teile soovitada ka nõustamist mõne psühholoogi või terapeudi juures(võib olla on see teil juba ka olnud), sest kindlasti tooks kasu iseendaga parem läbisaamine.
Teile jõudu soovides,
dr.Ehala