Suitsetamine 14.10.09 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere hea doktor!
Olen 51 a.naine,kes jättis suitsetamise maha 6 aastat tagasi.Peale mahajätmist hakkasin ennast tndma kuidagi halvasti. Tõusma hakkas kehakaal ja tekkis kõhukinnisus. Käisin ka kõhukinnisuse pärast arsti juures ja peale tablettide (mis ka alati ei aidanud). Nii olen ma olnud siis kõhukinnisusega hädas kuni selle aasta suveni,kui oludesunnil hakkasin taas suitsetama. Kõhukinnisus kadus iseenesest ja väiksemaks on läinud ka kehakaal. Kui suitsetamise ajal kaalusin 66-67 kilo,siis nüüd selle nelja kuuga,mis olen taas suitsetanud on kadunud minust 2,5 kilo.Ma ei taha seda öelda, et suitsetamine on mind aidanud,sest alati ,kui panen uue suitsu ette-mõtlen hirmuga,et miks ma seda teen.Tahan uuesti mahajätta,kui hirm kõhukinnisuse ees on taas suur! hirm.Muidu olen hästi aktiivne kuid viimasel ajal on tekkinud loidus.Tänan Teid,et lugesite mu murest ja ootaksin ka tagasisidet!
Kõike kaunist ja ilusat sügist!
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
On üsna tavaline, et suitsetamisest loobumisega lisanduvad mõned kilod (üksikutel juhtudel on kaalutõus suuremgi). Kaalutõus on seotud muutustega ainevahetuses ning mõnedel kordadel ka söömisharjumuste muutumises. Soovides vältida kaalutõusu ja kõhukinnisust tuleb pöörata tähelepanu järgnevatele punktidele.
1. Olge füüsiliselt aktiivne ja seda igapäevaselt. Liikuge minimaalselt 30.minutit päevas.
2. Vähemalt paaril esimesel kuul peale suitsetamisest loobumist pöörake ehk tavapärasest rohkem tähelepanu toitumisele. Jälgige et toitumine oleks korrapärane ja mitmekülgne. Pange oma menüüs rõhku täisteratoodetele, köögi- ja puuviljadele. Kasutage tooteid, mis mõjuvad positiivselt soole mikrofloorale (bio-keefirid, jogurtid, jm). Vajadusel vähendage rasvatarbimist (seda viimast eriti loomset päritolu rasvade arvelt). Soovitav oleks pidada toitumispäevikut. Siin võib abiks kasutada terviseinfo.ee koduleheküljel olevat toitumisprogrammi.
3. Jälgige, et tarbiksite piisavalt vedelikku (6-8 klaasi vett päevas). Liialt vähene vedlikutarbimine võib samuti soodustada kõhukinnisust.
Suitsetamisest loobumise esimesel etapil võite kasutada kuurina lisaks mõnda kompleksvitamiini preparaati (hea oleks kui viimane sisaldaks kindlasti C- ja E vitamiini).
Heade soovidega, dr.Ehala