ülekaal 27.08.09 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Olen suures ülekaalus (rasvaprotsent > 40), allavõtmist üritanud enda arvates suhteliselt tervislike dieetidega juba palju aastaid, kuid siiani eriliste tulemusteta. Kas teile teadaolevalt on olemas inimesi, kellel nende ainevahetuse eripärast tulenevalt ei olegi võimalik tervislikult normaalkaalu saavutada ja säilitada? Mulle tundub, et mul on nii ökonoomne ainevahetus, et kohaneb igasuguse kaloraažiga ega lase kaalul langeda üle paari kilo. Miks organism niimoodi käitub, kui ülekaal on ju ometi ebatervislik ja organismile koormaks?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Olen näinud juhtusid, kus korduvad (erinevad) dieedikuurid on viinud selleni, et kaalukaotamine iga uue üritamise korral on üha raskem. Seda situatsiooni võib vaadata omamoodi kaitseseisundina. Teatud juhtudel võivad mõned haigused kui ka geneetilised eripärad olla seotud liigse kaalutõusuga või sellega, et kaalulangetamine on äärmiselt raske. Sageli saavad aga kaalutõusule(püsimisele) määravaks oma toitumis- kui liikumisharjumustes tehtud, esimesel pilgul tühistena näivad muutused, mis aga pikas perspektiivis saavad määravas. Näiteks kui inimene, kes eelnevalt liikus jala ostab ühel päeval auto ning teeb oma käigud sellest hetkest vaid autoga.
Miks organism pigem säilitab kui kulutab, sellele siiani ühest vastust pole, kuid ühe võimaliku seletusena on teadlased toonud väite, et inimkond on suurema osa oma eksistentsist elanud tingimustes, kus toidu kättesaamine on piiratud ja sestap oleme programmeeritud säilitama.
Heade soovidega, dr.Ehala