Väsimus 01.06.09 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere
Olen 34, naine, u.60 kilo ja 166 cm. Väsin väga kiiresti, nii füüsiliselt kui vaimselt, olen väga tihti kogu aeg väsinud, ei millestki. On perioode, kus ei jaksa midagi teha.Väsimus on kaua kestnud, hoogudena mitu aastat, pidevamalt mitu kuud, täpselt ei ole arvet pidanud. Esineb ka peavalusid, tugevaid masendushooge. Muu üle otseselt ei kurda, refluksi on ka, kuid vähemaks jäänud. Kuid nõrkus ja väsimus häirivad kõvasti. Spordi ja liikumisega ei tegele.
Toitumisest - ma ei söö peaaegu üldse saia ja leiba, vahel harva söön mõne koogi, kus on veidi nisujahu. Söön salatit, puuvilju, köögivilju, putru, liha väga vähe, küll aga kala. Ei tarbi alkoholi, kohvi üldse. Ei suitseta. Rämpstoitu ei tarbi. Joon palju teed, eelkõige rohelist. Magusat üritan võimalikult vähe tarbida. Piima eriti ei joo, kuid vahel muid piimatooteid tarbin küll. Üsna tihti on tugev nälg millegi järgi, kuid ma ei saa täpselt aru, mis see on. Vahel on ka lihtsalt väga tugev soov süüa, ükskõik mida, kuigi ohjeldamatut söömist ma siiski endale eriti ei luba. Olen üsna tundlik toidu suhtes, kõhukinnisus ja gaasid tekivad väga kergelt, ka iiveldustunne, kui toit ei sobi (või kui on näiteks liiga rasvane toit või liiga hiline söömine, enne magajäämist). On esinenud ka väiksemaid toidumürgitusi, keha reageerib kohe sobimatule.
Kas on võimalik, et mul on mingi ainepuudus, millest võib ka pidev väsimus tekkida? Kuidas ja kus saaksin kontrollida, kas mu kehas on vajalikud ained ja piisavas koguses olemas? Tahaksin ka väga teada, milline toit-jook on mu kehale kõige sobivam ja vajalik, toitumisega on probleeme.
Elan Tallinnas, mul ei ole haigekassakindlustust.
Tänan.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Võimalik, et tegu on mõne aine puudusega. Naiste puhul on üpris sageli probleemiks raua kui ka foolhappe puudus. Samuti vajaks täpsustavat ülevaatamist teie menüü. Parim võimalus põhjuste selgitamiseks on tulla vastuvõtule, kus saame paika panna, milliseid uuringuid vaja oleks. Tallinnas toimub see aadressil Gonsiori 3, II korrus
(reg: toitumine@kliinikum.ee või 533 18 008).
Heade soovidega, dr.Ehala