Kõhukinnisus ja ülekaal 29.03.09 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Olen 40 a naine. Olen ülekaaluline, 160 cm pikk ja kaalun 75 kg. Töö on istuvat laadi. Püüan päeva jookul keskmiselt 7000 sammu teadlikult liikuda.
Hommikusöögiks kasutan kaerahelbeputru.
Lõunasöögiks söön asutuse kohvikus prae rohke köögiviljasalatiga. Kartulit, riisi ja makarone see ei sisalda. Õhtuti söön ajavahemikul kell 18-19. Õhtuks püüan midagi kergemat valida (omakedetud puljongia aedviljasupp). Lisaks söön puuvilju (paar õuna., 1 banaan) või ühe 125 g jogurti õhtu jooksul.
Tõsiseks probleemiks on mul kõhukinnisus. Kõht käib läbi korra nädalas. Tugevalt on gaase, eriti hommikul kui ärkan.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Alustada tulekski normaalse seedetegevuse taastamisega.
Mõned soovitused:
- piisava vee (vedeliku) tarbimise kõrval pöörake tähelepanu sellele, et teie toit iseenesest oleks vedelikurohke
- kirja põhjal jääb mulje, et väldite teraviljatooteid, kuid täisteratooted võiksid kuuluda siiski igapäevasesse menüüsse. Oluline on seegi, kas hommikune puder on kiirhelvestest või täisterahelvestest.
- Sooletegevuse ergutamiseks võib proovida süüa päeva jooksul mõned kuivatatud aprikoosid või ploomid. Samuti mõjub hästi kuivatatud ploomidest tehtud tõmmis, mis tuleks hommikul esimese asjana tõustes ära juua (3-4. kuivatatud ploomi valada üle klaasitäie keedetud veega ja jätta ööks seisma)
- Samuti võiksite teha soole normaalset mikrofloorat taastava kuuri sooletegevuse toetamiseks (N: Beneflora, Linex forte, Erceflora vm)
- Hea oleks tuua oma menüüsse Helluse, Gefilus max, Gefilus tooteid, vmt
- Kuigi kirjanduses soovitatakse sageli rasvad oma toidus miinimumini viia, on viimased meile siiski vajalikud nii organismi töö kui ka seedetegevuse seisukohalt. Eelistage aga taimseid rasvu (taimeõlid, pähklilised, jmt)
- Peale liikumise püüdke iga päev teha harjutusi, mis tugevdaksid vööpiirkonda ning seeläbi toetaksid seedeelundkonda.
- Rääkides toidu kaloraažist võiks see teie pikkuse ja liikumisaktiivsuse juures olla kuskil 1700-1800 kcal piirimail. Kui soovite pidada kerget dieeti võite langetada kaloraaži kuskil 1500-1600 kcal-ni.
Heade soovidega, dr.Ehala