Pidev kõhukinnisus. 01.03.09 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere. Olin aastaid hädas hemmoroididega. 2008 aasta oktoobris käisin operatsioonil. Peale operatsiooni kartsin suurel hädal käimist ja seetõttu ei toitunud peale operatsiooni mõnda aega korralikult. Sõin vaid äärmisel vajadusel natuke suppi ja jõin puljongeid, ka vett ja teed. Kuid siis hakkasin ikkagi ka tasapisi sööma ja sain nö kõik korda. Nüüd aga juba paar kuud on probleemiks pidev kõhukinnisus. Ja WC-s istun väga, väga pikalt. Tihti tulemusteta. Kõht aga vaevab ja vaevab. Pidevalt on tunne, et on kõva häda kuid WC-st lahkun ikkagi soolt tühjendamata. Söön väga erinevaid toite, palju sealhulgas ka salateid. Lemmikuks on kapsas (nii brokkoli, kui peakapsas kui ka punane kapsas ja lillkapsas) kuid söön ka palju porgandeid. Joon mitte väga palju vedelikku. Hommikuti kohvi koorega. Olen hakanud ka jooma Figura teed kuid mitte iga päev. Tundub, et tee aitab kuid siiski kardan, et seda ei peaks loomuliku osana iga päev jooma.Söön ka iga päev jogurtit, aeg-ajalt joon keefiri, vahest petti ja piima kuid viimaseid mitte eriti tihti. Olen väga mures oma pideva kõhukinnisusega. Mida peaksin sööma, mida mitte, et saaks kõhu jällegi normaalselt tööle? Ma ei tea aga ehk on mingil määral põhjuseks ka see, et olen aastaid vaevas migreeniga, st, et iga kuu (vahest ka kaks korda kuus) on migreen ja söön palju rohte. Ka on mul aastaid probleemiks selg ja sellega saan isegi mingit pensioni. Nii, et hädasid palju ja praegu tundub kõige hullem olevat ikkagi see kõhukinnisus. Palun andke nõu mida teha.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Mainite, et tarbite vähe vedelikku. Alustage sellega, et tõstate päevas tarbitava vedeliku hulka (kohvi siinkohal arvsse ei tule) ~ 1,5 liitrini. Alustage lisaks päeva klaasi leige sidruniveega (vesi, millesse on tilgutatud pisut sidrunimahla). Jälgige sedagi, et teie toit iseenesest oleks vedelikurikas (supid, hautised, jms). Tarbige iga päev klaas bio-keefiri, või -jogurtit (Hellus, Gefilus-MAX, vm). Proovige lisada ka erinevaid kuivatatud puuvilju (ploome, aprikoose) oma menüüsse. Ja veel - liikuge nii palju kui teie seljaprobleemid teil lubavad.
Heade soovidega, dr.Ehala