Ülekaal 29.12.07 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Viimase 10 aasta jooksul on tekkinud vaikselt liigset kaalu, samas olen kogu elu kergesti juurde võtnud ja aeg-ajalt dieete jälginud. Vanust on 45 aastat, pikkust 170 cm, kaal nüüdseks 88kg. Tunnen, et see on liig, aga tahtejõudu on napiks jäänud, samuti kaal langeb väga visalt. -Vaevavad ka tervisehädad - maoprobleemid, liigesed ja selg valutavad. Midagi peab ette võtma, kui vaid iseloomu oleks. Olen kursis kaalujälgijate põhimõtetega, harinud end teoreetiliste teadmistega, aga praktikas ei õnnestu. Erinevid dieete ja toitumispõhimõtteid on palju, millist pooldate ja soovitate Teie? Mis seisukohal olete Gi-dieedist, kus süsivesikute tarbimine viiakse miinimumini, kas see on tervisele ikka kasulik?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Meie igapäevane toit peab tagama meile nii energia kui andma piisavas koguses organismi toimimiseks vajalikke erinevaid elemente. Leian, et meie põhjamaises kliimas on tasakaalustatud toitumist kõige kergem hoida jälgides toidupüramiidi, mille alusbaasi moodustavad teraviljatooted kuhu lisanduvad järgmise astmena köögiviljad ning puuviljad-marjad. See on osa, mis mahult peaks toidupüramiidist enda alla võtma üle poole. Toidupüramiidi kitsamasse tippu jääksid siis piima-liha-kalatooted kui ka taimeõlid aga ka näiteks pähklilised. Teistpidi lahtiseletatult võiks päevane toiduratsioon koosneda 50-55% süsivesikutest, 30% rasvast ja 10-15% valgust. Mis puudutab GI dieeti, siis ei viida seal süsivesikuid miinimumi, vaid soovitatakse eelistatult neid tooteid ja menüüsid, mis tõstavad veresuhkrut ühtlasemalt, mõjutades seeläbi organismi erinevaid protsesse, sealjuures näiteks ka uue näljatunde teket peale toidukorra lõppemist. GI jälgimisest võib olla kasu mitmete haiguste puhul kui ka kaalulangetamisega tegeledes.
Heade soovidega, dr.Ehala