Tervislik toitumine 26.10.07 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere! Mul oleks kaks küsimust tervisliku menüü koostamise kohta. Olen 26-aastane naine, normaalkaalus.
1. Olen alati olnud seda meelt, et organismile vajalikud ained tahaks võimalust mööda saada toidust, mitte tablette jm preparaate tarbides. Näen siiski, et mul on väga raske saada organismile vajalikku D-vitamiini kogust. Põhjus on lihtne: ma ei salli kala! Ainuke, mida ma armastan, on suitsulõhe, aga see on hirmus soolane ja seetõttu suurtes kogustes kahjulik, pealegi ka väga kallis. Kui ma tarvitaksin kalamaksaõli, kas ma tohiksin kala söömisest päriselt loobuda? Kui palju sel juhul kalamaksaõli peaks tarvitama? Ja kas on väga halb, et kalast saadavad spetsiifilised valgud jäävad täitsa saamata? (Iseenesest on valkudest saadava energia osakaal mu toidus niigi 15% ringis.)
2. Viimasel ajal kimbutab mind millegipärast sügav vastumeelsus soojade toitude suhtes. Muidugi räägitakse igal pool sooja toidu söömise vajadusest, aga mille poolest õieti erineb näiteks keedukartuli ja hautatud liha kuumalt söömine organismi jaoks sellest, kui samu toite süüa jahutatult? Kas sooja toidukorra ette võiks minna ka näiteks täisterakaerahelvestest tehtud puder?
Aitäh vastamast!
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
1. Vitamiin D vajadus päevas on 400UI või 10 μg. Selle koguse kättesaamine tagatakse ühelt poolt tänu organismis endas toimuvale teatud D vitamiini vormi sünteesile päikesevalguse toimel ning teise osa peaks katma toit. Kuna meie kliimas on pikki päikesevaeseid perioode võib teatud juhtudel tekkida D vitamiini puudus.
D vitamiini leidub peale kala veel piimatoodetes, munas, maksas ja näiteks ka kakaos. Pimedal talveperioodil kalamaksaõli tarbimine aitab loomulikult vältida antud vitamiini vaeguse teket, eriti kui seda ka toidus napib. Mis puutub kalast saadavatesse valku, siis kui muus osas on toidulaud mitmekesine ei maksaks valguvaeguse pärast muretseda.
2.Organism seedib toitu paremini kui viimane on meie kehatemperatuuril, seega soe (mitte tuline, mitte külm). Sooja toidu arvesse võib kenasti minna ka puder.
Heade soovidega, dr.Ehala