Ülekaalulisus 10.01.07 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Olen 55.a. naine,162/90.20a. tagasi kaalusin 52kg,muidugi siis olid ka lapsed väikesed ja väga palju tegemisi.Olen raamtupidaja,tähendab istuv töö.Elan maal,oma maja,nii et on ka maal palju tegevust.Käed rüpes ei istu,tegutsen pidevalt.Talvel käime metsas puid tegemas ja kevadel -suvel on aias palju toimetamisi.Kuid kaal ei lähe alla.Ei söö magusat peaaegu üldse.Hommikul kohvi või teed ja paar võileiba,lõuna pool praadi ja õhtul kas supp või kartul ja mingi liha kastmega.11a.tagasi oli op,opereeriti emakas,munasarjad,emakakael.Sain ka paar aastat hormoonravi.Kõrge vererõhk ja kolesterool on 8,1,veresuhkur korras,kilpnääre korras,pulls viimasel ajal 100-110.Tarvitan ravimeid Crestor ja Co- Renitec.Olen käinud nii neuroloogi kui ka südamearsti juures,kuid kõk analüüsid on korras.Perearsti käeat muud ei kuule ,kui et tuleb kaalu alandada,kuid kuidas? Ma ei söö palju kuigi liikumist on küll vähe.Kas ka ravimid ja see operatsioon võivad kaalule mõjutada?Nii väga tahaks 20kg vähemaks saada.Palun andke nõu,kuidas saaks kaalu vähendada?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Nagu te juba ise kirjas oletate, siis läbitud lõikus on kindlasti osaliselt seotud kaalutõusuga, kuid ravimid mida tarvitate kaaluiivet ei mõjuta. Esimene mulje, mis kirjast jääb on see, et teie päevane söömiskoormus langeb pigem pealelõunasele ajale. Meie keha kulutab aga enam kaloreid ning kasutab viimaseid efektiivsemalt just hommikupoolikul. Kindlasti tasuks vaadata üle oma päevane üldkaloraaž, mis teie puhul võiks olla kuskil 2100-2200 kcal piires. Soovitan pidada mõnda aega toitumispäevikut ning osta endale mõni eesti toitude kaloraažiraamat. Viimaseid on ilmunud paari aasta jooksul õige mitmeid. Kaloritearvestus nõuab pisut püsivust ja on algul aeganõudev, kuid tasub ennast ära. Saate võrrelda, mida tasuks menüüs muuta, mida sisse tuua. Soovitan teil oma menüüsse lülitada ka sojatooteid, mis stabiliseerivad keha hormoontasakaalu ja mõjutavad kaudselt ka kolesterooli ainevahetust. Soja näol on küll tegu eestlastele mitteomase toiduainega, kuid väikestes kogustes võib temast mitmelgi puhul abi olla. Kui vähegi võimalik, püüdke leida endale erinevaid liikumisvõimalusi. Alati olete oodatud aga ka konsultatsioonile kui oma oskustest vajaka jääb (53318008).
Heade soovidega, Kristel Ehala-Aleksejev