Õige toitumine 02.12.06 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Mul on küsimus õigesti toitumise kohta. Nimelt ma hakkasin sööma 3 korda päevas- korralikult (soe toit / midagi magusat/ puuviljad). Vahele ei söönud mitte midagi. Jõin 2 liitrit vett. Kuid mul oli tihti tunne, et kukun kokku ja ei jõua järgmist söögikorda ära oodata. Kaalusin enne 57 kilo (167 cm pikkuse juures) nüüd 50. (Esimene söögikord oli kell 6.30, teine kell 12, kolmas kell 16)
Mida ma valesti tegin, et kõht nii ruttu tühjaks läks, kuigi ometi ma sõin väga korralikult igal söögikorral? (Saan varsti 18, seega käin ka veel koolis, kuid erilist karmi trenni ma ka ei teinud, 3 või 2 korda nädalas sai jooksmas käidud 3 km pluss kehalise tunnid koolis)
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere,
Alustuseks tahaks öelda, et nüüd on saabunud hetk kaalulangetamisele punkt panna, sest 50. kiloga olete jõudmas alakaalu. Kirjast ei selgu, kas kaotatud seitse kilo oli taotluslik või kaasnes see muutunud toitumisharjumustele ning millise ajavahemiku vältel kaal langes. Igatahes olite 57. kilosena normkaalus. Kolm täisväärtuslikku toidukorda on igati kasulik, kuid viimane põhieine võiks siiski nihkuda pisut hilisemale ajale. Hea oleks kui paar tundi enne magamaminekut midagi rasket ei söödaks, kuid rangeks, täpsetest kellaaegadest kinnipdavaks režimiks pole teil kindlasti põhjust. Lubage endale kergeid ooteid, et hoida ära liigset kõhutuhjuse tunnet, ning veresuhkru järsku kõikumist. Just veresuhku kõikumised mõjutavad suures osas näljatunnet. Erinevad toiduained tõstavad/hoiavad suhkrutaset veres erinevalt. Iseloomustamaks toiduaineid on võetud kasutusele glükeemilise indeksi mõiste, mille kohta on piisavalt materjale nii internetis kui ka meil müügilolevates toitumisraamatutes. Teiseks võib olla näljatunne seotud liigkiire kaalulangusega ning ümberkorraldustega menüüs, sest organism kohaneb taoliste muutustega pikkamööda. Kordan veel ka üle seda, et liiga pikad pausid söögikordade vahel pole samuti teretulnud. Lõpetuseks soovitan teil üle vaadata veel oma päevane kaloraaž ja veenduda, et see on piisav. Mulle jääb siit kirjast mulje, et vajaksite pigem rohkem kui endale lubate.
Heade soovidega, Kristel Ehala-Aleksejev