Ülekaal 29.11.06 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Olen 4 lapse ema vanuses 40 20 aastaselt kaalusin 67 /172 ningi peale kolmandat last oli kehakaal veel normaalne 72/172 Peale 4 lapse sündi hakkasid kilod lisanduma ning 13 aastaga kugunes neid tasapisi päris ohtralt. Kaalunumber oli 96-97 kg. Kevadel püüdsin tervislikult toitudes ja liikudes kaalu alandada ning 1. oktoobriks saavutasin tulemuse 77 kg. Nüüd olen jälle 81 kg. Mida soovitate , et kaal ei tõuseks vaid langeks edasi;sügisel-talvel on liikumist vähe ja söögiisu kipub olema suurem. Kuidas vältida õhtust söömist peale kella 19.00 i
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Teie kirja lugedes tuleb välja tuua kaks olulist, positiivset punkti. Esiteks seda, et olete kaaluprobleemi endale tunnistanud, sest taolised lisakilod pole pelgalt kosmeetiline probleem, vaid nad soodustavad mitmete krooniliste haiguste teket ning süvenemist. Teine oluline moment on see, et olete suutnud 20. kilost kenasti lahti saada, mis lubab mul oletada, et oskate oma päevamenüüsid üsna hästi reguleerida. Püsiv kaalulangus ei ole aga lahendatav lühikese aja vältel meetodil,et jõuan soovitud numbrini ja edasi söön kuidas tahan. Pigem on tegu elustiiliga, mis tuleb tasapisi omaks võtta ja niimoodi hoidagi. Pidevad kaalu kõikumised raskendavad aga stabiilse tulemuse saavutamist, sest taoline pendlifenomen viib piltlikult väljendudes segadusse aju vastavad keskused, pannes neid iga kilo pigem üha kiivamalt kinni hoidma. Mida soovitan? Jätkake oma toitumisharjumusi, mis teid juba aitasid. Oluline on aga siiski vaadata üle ka võimalused oma füüsilise aktiivsuse suurendamiseks. Tuleb ära kasutada ka sellised, esmapilgul ehk ebaolulistena tunduvad liikumisvõimalused nagu näiteks treppide kasutamine lifti asemel, jalutuskäigud jm. Reegel on see: meie keha vajab kütust ehk siis toitu just niipalju kui ta kulutab ning kui liikumist pole tuleb langetada ka kaloraaži. Õhtuks hoidke käepärast aga puuviljad-juurviljad. Tehke neist endale meelepärane sekser. Samuti võib endale lubada mõne mitte väga kaloorse piimatoote, sest tegelikult on just valgulised ained need, mis enam tekitavad täiskõhutunde. Juhul kui tunnete, et vajaksite menüü ülevaatamisel tuge ning veel ka lisasoovitusi, võib alati konsultatsioonile tulla.
Heade soovidega, Kristel Ehala-Aleksejev