Kaal 09.07.19 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere mureks selline asi et viimase poole aastaga olen ma juurde võtnud 7 kg ning ei suuda ka kuidagi dieeti pidada vms sest söömis isud on koguaeg nii suured et muudkui söön ja söön ning pärast söömist on jälle süümepiinad.
Olen hetkel 16 aastane ja 161cm pikk 66 kg.
Poolteist aastat tagasi olin veel 55 kg peal
Kuid peale radestumisvastaste implataadi paigaldamist läksid söömishood ja isud nii hulluks et nädalas korra vähemalt oksendan kuna söön jälle üle.
Endal juba vastik peeglisse vaadata ja kurbushood käivad peal
Ei oska ka midagi teha kuna tunnen et ise ma sellest söömisest lahti ei saa kuna olen väga palju kordi üritanud mitte syya ning päev kaks olen ka hakkama saanud ning siis on juba parem olla aga siis üks hetk ikka murdun ja söön mis kole.
Lihtsalt praegu mu kaal veel väga hull pole aga kuna ma võtan nii kiiresti juurde siis kardan et mis mõne aja pärast võib olla
Lihtsalt äkki oskate siin midagi soovitada või nõu anda kuhu peaksin pöörduma?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Kui söömisega kaasnevad süütunded ja ülesöömine viib oksendamiseni, tuleks pöörduda abi saamiseks nii psühholoogi kui ka toitumisnõustaja poole. Söömine ja vaimne tervis on teineteisega tugevalt seotud ja mida varem mõlemaga koos tegeleda, seda paremini probleemist üle saab.
Oluline on mitte vältida toidukordi, vaid vastupidi, pidada kinni kindlatest kella-aegadest ning jälgida, et toit oleks mitmekülgne. Netipõhiselt on saadaval erinevad toitumispäevikud, mille abil end hinnata. Esimesena soovitan proovida nutridata.ee toitumiskeskkonda.
Mida madalam on söögikorra toiteväärtus ja mida pikemad on pausid toidukordade vahel, seda kindlamini tekivad ülesöömishood. Samuti soodustab ülesöömist liigne maiustamine ja kiirtoidu kesksed eined. Vähene uni, vähene liikumine ja ülemäärane nutiseadmetes viibimine toetavad halbade toiduvalikute süvenemist. Seega on esimesed asjad, misa enda jaoks teha järgmised:
- liikuda vähemalt 5-6000 sammu päevas ja teha minimaalselt 2 korda nädalas 20 minutit lihaseid aktiveerivaid harjutusi
- magada piisavalt (8-9 tundi) ja minna magama pigem enne südaööd
- süüa korrapäraselt ja mitmekülgselt
- pidada mõnda aega toitumispäevikut, et hinnata oma seniseid toitumisharjumusi
- küsida abi nii psühholoogilt/psühhiaatrilt kui toitumisnõustajalt (loodan, et siin oskab perearst anda nõu, mis on vastavalt elukohale lähimad nõustamise võimalused).
Parimatega,
dr. Ehala
-