Miks ei teki täiskõhu tunnet 08.10.17 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Ei teki täiskõhu tunnet
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Kaalulangetamine iseenesest ei vähenda isu. Isud saab paremini kontrolli alla tehes teadlikumaid toiduvalikuid. Täiskõhutunnet aitavad tekitada ja hoida järgmised toidud ja toitained. Oluline on, et saaksite toiduga igapäevaselt vähemalt 25 gr kiudaineid (köögiviljad, puuviljad, täisteratooted). Valige teraviljatoodetest need, mis pakenditel sisalduva info kohaselt sisaldavad enam kiudaineid. Sööge päevas vähemalt 200-300 gr köögivilja (soovitavalt osa toorelt või salatina) ning 200 gr puuvilja. Samuti jälgige, et saaksite igapäevaselt piisavalt valku (vähemalt 60 gr päevas). Valgurikkad toidud aitavad samuti säilitada täiskõhutunnet. Eelistade vähetöödeldud lihatooteid (N: kanafilee, kala, jmt). Kohupiimasid-kodujuuste valides otsige tooteid, mille valgusisaldus oleks > 10 gr 100 gr kohta. Nutridata.ee leheküljelt saate otsida toite, mis on suurema valgu- ja kiudainetesisaldusega.
Lisaks toitude valikule on oluline regulaarne söömine. Kui toidukordade vahed on suuremad kui 3-4 tundi, süvedab see näljatunnet ja seeläbi tõstab ülesöömise ohtu. Suurema kaalu korral on tõenäoline, et ka magu on liigse toidukoormuse tõttu suurenenud. Kaalu langetamisega ei pruugi aga mao algsed mõõtmed taastuda, mistõttu toidukoguste vähenedes magu ei täitu nii nagu eelnevalt ja see võib jätta tunde, et kõht ei saanud täis. Siin aitab kui süüa aeglaselt, et toitained jõuaksid juba imenduma hakata ja seega jõuaksid signaalid ajju, millele vastuseks tekib küllastustunne. Kiirustades, me sööme üle.
Kui jääte aga hätta, soovitan pöörduda mõne toitumisnõustaja vastuvõtule, kes koos teiega praeguse menüü üle vaatab.
Parimatega, dr. Ehala