ülekaal 10.01.15 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Viimastel aastatel on toidueelistused oluliselt muutunud. See, et liha ei taha, ei tee muret, kuid enam ei taha ka kala.Sooja kalaroa söömine on lõppenud halva enesetunde ja iiveldusega. Olen seda pidanud üleminekuea iseärasuseks. Samas olen viimased 10 a olnud ülekaaluline (167 cm ja 88 kg) vaatamata regulaarsele sportimisele ja aiatöödele.Füüsiline tegevus vähendab söögiisu. 4 nädala jooksul aiandis töötades sõin väga vähe ja võtsin alla 1,5kg. See tekitas tunde, et füüsiline aktiivsus kaalu ei mõjuta. Räpstoitu ja saia/kooke ei söö, küll aga maiustusi. Pinged on töö tõttu ja see paneb abi otsima sokolaadist. Magan halvasti, kuid pole tahtnud tablettidena abi küsida. Veresuhkur ja kolesterool on normaalsed.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Üleminekuiga muudab naise keha toimimist tugevalt ning seda ka ainevahetuse mõttes. Lihasmass väheneb, ainevahetus aeglustub, rasvamassi tuleb juurde. See on periood, kus oma toidulaud tuleb kriitiliselt üle vaadata. Stress ja magamatus tõstavad omakorda stressihormoonide taset, halvendavad ainevahetust ning soodustavad seeläbi rasvumist. Seega tuleks ikkagi mõelda, mida saaks ette võtta unekvaliteedi parandamiseks. Ilma kvaliteetse uneta on kaalulangetamine ja isude kontrolli alla saamine raskendatud. Soovitan teil kasutada toitumine.ee ja nutridata.ee programme oma toitumise hindamiseks. Kaudselt julgen öelda, et võiksite oma päevase kaloraaži hoida 1700-1800 kcal piires. Kui liikumist vähem, peaks ka toiduga saadav energiahulk langema. Pöörake erilist tähelepanu õhtusele toitumisele: püüdke õhtuti mitte maiustada ning viige miinimumi süsivesikurikaste toodete tarbimine (pasta, riis, kartulid, jmt).
Parimatega, dr.Ehala